Friday 1 June 2007

nukilan ~ilham dariNya~

salaam...
dalam hidup, bukan selalunya gembira..tapi kan Allah dah pujuk kita, Dia kata, "...Jangan bersedih, Allah bersama kita..." [9:40]. tak cukup dgn tu, Allah pujuk lagi dalam surah adDhuha ayat 3, "sesungguhnya Tuhan kamu tak meninggalkan kamu.." dan ayat 5 dalam surah asSyarh, "sungguh selepas kesusahan ada kemudahan.." Dia tahu waktu2 kita sedih dan menangis, Dia tahu isi hati kita. dan Dia maha penyayang, 1 langkah kita nak dekat dgn Dia, 1000 langkah Dia datang kpd kita. macam yang Dia dah pesan dalam ayat 186 surah kedua, "...dan jika hambaKu bertanya kepadamu tentangKu, maka katakanlah Aku ini dekat, Aku memperkenankan doa hambaKu yang meminta, maka hendaklah dia mengikuti suruhanKu..."
dan Allah tu turunkan alQuran bukan nak menyusahkan hidup kita, maka jadilah teman rapat dengan alQuran. setiap hari jenguk maksud 1 ayat pun jadi, sebab sebenarnya banyak cerita Allah nak sampaikan pada kita melalui alQuran. bila kita rasa tensyen, bingung or sedih, selak je mana2 muka surat dalam alQuran, insyaAllah kita akan dapat jawapan yang kita perlukan. "Kami tak turunkan alQuran tu untuk menyusahkan kamu..." [taha, 2] pastu dalam surah alQamar 17 kemudian diulang dalam ayat 22 pun Dia ada bgtau, "Kami telah menjadikan alQuran itu mudah sebagai peringatan, maka adakah sesiapa akan mengingatinya?"
maka ingatlah Dia selalu..."Ingatilah Aku maka Aku akan mengingatimu.." [albaqarah, ayat 2] dan Dia pun cakap dalam ayat 28 surah arRaad, "...sungguh, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang..." lagipun kita kene yakin, Allah tak uji kita di luar kemampuan kita..." Allah tak membebani seseorang di luar kemampuannya..." [albaqarah, ayat 286] dan segala yang berlaku tu mesti ada hikmah di sebaliknya, Allah tak pernah tentukan dan jadikan sesuatu dengan sia2.."maka adakah kamu menyangka yang Kami ciptakan kamu dengan sia2 dan kamu takkan pulang kepada Kami?" [alMukminun, 115], jadi usahlah kita sedih..."Janganlah kamu lemah dan bersedih; kamu akan dapat yang lebih baik, jika kamu benar2 beriman..." [aliImran, 139] sesungguhnya Allah sayang kita lebih dari apa kita dapat bayangkan...kan setiap kali sebelum nak baca apa2, kita mula dengan "Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani"? bukannya "dengan nama Allah yang maha mencipta lagi maha bijaksana", atau "yang maha agung lagi maha mengetahui"...jadi, apa2 pun, kita tak blh putus asa, pastu sentiasa relax and tenang bila hadapi masalah, yakin dengan kekuasaan Allah dan hakikat yang walau sesiapa pun kita, apa pun kita tengah buat n di mana pun kita, Dia amat sayang pada kita dan dekat dengan kita...unless kita syirikkan Dia...nauzubillah...
peringatan kepada yang memberi peringatan jugak,mg dalam sayang Allah selalu. wassalam...=)

No comments: