Tuesday 3 July 2007

degil

aku teringat dua peristiwa masa aku kecik.

peristiwa 1:
aku tengah main kat laman luar. mama kata 'jangan main lalang, nanti luka sebab dia tajam.'

aku pelik. kenapa pulak lalang boleh lukakan aku? aku tak percaya.

jadi aku main-main dengan lalang. aku lurutkan jari sepanjang daun lalang tu.

mula-mula aku lurutkan jari aku mengikut arah duri, dari hujung lalang ke pucuknya. licin dan lancar aje aku lurut. jadi aku bertambah yakin, lalang tak mungkin akan lukakan aku.

kemudian, aku lurutkan jari aku menentang arah duri pada daun lalang.

kedengaran suara seorang budak perempuan menangis, kelihatan mamanya lekas-lekas ambil minyak gamat kat dalam rumah. kuat betul suara budak perempuan tu menangis.


peristiwa 2:
mama tengah seterika baju abah. sekejap-sekejap mama spray air pada baju abah. wangi betul air tu. baju abah pun jadi wangi. aku memerhati dengan penuh asyik.

'aqilah, jangan main kat sini, seterika ni panas.'

jari-jari aku menari atas papan seterika. mama memang sudah kenal perangai anak perempuannya yang sulung tu, selagi dia tak merasa dia tak percaya. skeptikal sungguh. jadi mama biarkan aje.

tangan semakin dekat dengan seterika. 'eh tak panas pun.' seronok.

dekat dan semakin mendekat. tangan mencium juga seterika tu akhirnya.

aku menjerit. sambil menyapu minyak pada tangan aku, mama kata 'padan muka.'

5 comments:

whilewhiting said...

haha. i think i have those kinds of experience. but i cant remember. and they said you can't remember the things that happens a lot of times. oh well that explains... hehehe

nina said...

hihi, kelakar !

baru semlm doctor nina kata,

"hmm degil".

sebab dia tak kasi main ape2 sports buat masa ni ..

masa dia sms tanye kat mana n buat ape ..

nina reply,

"kat umah, tgh main badminton."

haha

rukiah mahmood dan anak-anak said...

ana,
ada org cakap kita xkan ingat apa jadi pada kita sebelum umur kita 3 tahun. betoi ka?

nina,
ya Allah. jangan main lah. ikut kata doktor tu...kang x sehat...! jaga kesihatan, k?

mostlyepiphanies said...

waktu kecik dulu,suka fiddle with mak punya glasses.Ade skali,ketika asyik bermain dengan spec mata mak,jatuh tangga berguling2.

Menangis

Sakit

Spec mata mak patah.

RINDU

Mak kata sejak itu otakku jadi geliga.Betulkah?

Hmm...

rukiah mahmood dan anak-anak said...

aijud,

mungkin. doa mak kan makbul :)

p/s: macam kenal je RINDU tu. ekekekek...tapi kali ni penggunaannya betul. tahniah!!!