Friday 6 July 2007

hari jumaat yang indah

dah lama aku tak jogging. teruja jugak bila safia ajak berjoging. kalau ikut plan, pukul 8 pagi. tapi sebab safia masih mengantuk dan aku pulak rasa pukul 8 tu sangat sejuk, makanya kami buat keputusan- tangguhkan ke 830 pg. sebenarnya aku tiba-tiba rasa tak sihat lepas solat subuh tadi, mungkin sebab sejuk sangat kot. tapi lebih kurang 815, aku bangun dan lihat cahaya menari-nari menusuk masuk dari celah-celah tingkap, dan kemudian dalam hati aku berbisik, "hey, its not so bad. the weather's fine." aku senyum dan bersiap. lepas bersarapan cereal honey cornflakes (aku berkongsi dengan semut) lebih kurang 840 kami jumpa di bus stop ferrer hall.

aku: wah sejuknya.
(safia senyum)
aku: penah jogging ke safia?
safia: tak pernah.
aku: heheheh. sama la kita.

jadi kami pun stat. bukanlah jogging yang turrent, biasa-biasa aja. aku pun tak pernah jogging waktu pagi sejuk-sejuk macam ni. banyak kali aku cakap pada safia,

"wah, berasaplah! hahaha"

jogging, berhenti. jogging, berhenti. kemudian singgah kat pokok, panjat dan amek gambar. sembang macam-macam, main kat tempat exercise dengan semua equipments kayu yang kami tak faham apa fungsinya (kalau ada orang yang tahu dan nampak kami buat sesuka hati kami kat equipments tu sebab kami tak faham, mesti dia tak sampai hati nak marah sebab kami comel sangat hahaha), tengok burung-burung terbang.


HARI JUMAAT YANG INDAH.

lepas dah habes jogging (kononnye la) safia ajak ke coles. jalan kaki. ke pinewood. aku kata boleh jugak tapi safia kan nak stadi (safia amek medic, exam 16hb huhu) dia kata dia tak biasa stadi pagi-pagi. aku kata ok je, kul 1030 kita jumpa. dia kata ok.

aku sampai bilik pukul 950 pg (lebih kurang). aku baca sikit tulisan sm zakir, teringat dia pernah komen pasal filem 'cinta'. aku rasa sm zakir ni orangnya baik, perkahwinannya pun bahagia. pukul 1014 pg (alamak dah lambat), aku bergegas ke bilik air, amek wudhuk dan bersolat sunat dhuha. lama tak solat sunat dhuha, sebab aku selalu tidur balek lepas subuh heheheh. alhamdulillah sempat jugak tadi. cuma kesian safia kena tunggu sekejap. bahana betul menangguhkan solat, aku kena positif untuk berubah sikit-sikit. doakan aku dapat solat di awal waktu! ameen...

apa-apapun, aku sangat suka solat sunat yang ini. satu- sebab ini satu-satunya solat yang sama nama dengan surah dalam AQ (surah dhuha). dua- surah tu surah faveret aku dan abah. tiga- paling utama, sebab Nabi sayang selalu buat! (aku rasa dia tak pernah tinggal) empat- ada sejarah pasal tabiat solat sunat dhuha ni dalam hidup aku, iaitu sejak di kolej dulu. dalam satu perkataan, aku ungkapkan dengan 'syahdu'.

HARI JUMAAT YANG INDAH.

bila aku jumpa safia depan bangunan howitt yang tinggi melampai, aku perasan yang hujan rintik-rintik dan angin sederhana kuat. terdetik, 'hari jumaat, dan hujan. terima kasih ya Allah. sukanya!'

kami berjalan. dan bersembang. (nak buat apa lagi? haha) tapi yang seronok ialah udaranya, suasananya, kenyamanannya. oh, apalah, aku memang suka jalan-jalan.

jauh juga coles tu. tapi sebab aku enjoy berjalan, maka jauhnya tak terasa. on the way, kami terserempak dengan plant nursery. tempat orang tanam dan jual bunga dan pokok-pokok.

safia: nak kerja kat sini pun boleh jugak.
aku: haah kan. menarik ni belajar tanam-tanam.

aku sedang berkira-kira mencari peluang kerja untuk mengisi waktu cuti summer nanti. safia terkejut mendengar yang aku tak balik hujung tahun ni. hehe. tak apelah, bak kata abdullahjones, rindu itu indah, seperti yang dia nukilkan dalam sajak 'ongerust' dia yang amat aku gemari itu.

alangkah indahnya rindu
kekal begitu tidak bertemu
saling berdendam
saling mengdambakan
alangkah indahnya jika
rindu kekal begitu.

dia seperti sedang berada di sebelahku sekarang. kerana hari ini,

HARI JUMAAT YANG INDAH.

sampai di coles dan kami pun membeli barang, tidaklah lama mana. aku pun tak bercadang nak banyak berbelanja (aku makin sengkek duit, makanya harus berjimat-cermat) tapi perut aku sangat lapar. 3 kali aku mengadu pada safia dalam coles. maka lepas shopping tu safia bawa aku ke restoran sushi. dan dia belanja. wahh, rezekiMu! terima kasih ya Allah! dan sushinya sangat sedap, antara yang paling sedap aku pernah makan, besar pulak tu! puas rasanya aku mengunyah sikit-sikit. (anna, sushi kita tetap menjadi pojaan hatiku hehe, ok sayang!) tapi memang tak dinafikan, sushi tadi memang sedap. kata safia, kalau aku jadi kerja di plant nursery di pinewood tu, tiap-tiap hari aku boleh lunch dengan makan sushi dan ke tempat kerja pun jalan kaki adalah lebih kurang 3km. tak kurus macam tu? (inilah peluang yang aku tunggu-tunggu, insyaAllah!)

kemudian kami pun balik. dan on the way back, satu magic berlaku. tahu apa? kami jumpa pelangi! yang sangat besar dan cantik, kemudian sekumpulan burung asyik terbang seolah-olah mengelilingi pelangi tu. subhanallah cantiknya! sambil aku tangkap gambar pelangi dan burung, hujan rintik-rintik, hari jumaat yang indah, katakan sayang bagaimana aku tidak merinduimu sepertimana kau jua merinduiku? kerana kau ada dalam hari-hari indahku dan kau juga ada di kala aku kesedihan untuk membangkitkan semangatku. ya Allah, ampuni dosa-dosa kami dan tunjukilah kami ke jalanMu yang benar...

safia jadi saksi betapa gembiranya aku melihat pelangi itu. terima kasih ya Allah, terima kasih...

7 comments:

Anonymous said...

wah.. joging pkai baju kurung.. bagus2. membawa identiti mesia di mana sahaja :p

aku , ko ngan nadia dah ade post gambo pelangi! yeay! :D

nina said...

cute gambar kat pokok tu !

Anonymous said...

photographer here!haha
jom jogging lagiiii~~bes2!

rukiah mahmood dan anak-anak said...

mai,

pelangi. pelangi. pelangi.

hehe. saje suka pelangi.
----------------------------------

nina,

makacih! (blushing)
----------------------------------

safia,

yeay! slamat dtg safia! insyaAllah nnt kita g jogging lagi ok! brr...sejuk, tp best! berasap2! ahaha

whilewhiting said...

alaa.. mood pelangi korg dh abiss.. huhu

Anak Singa said...

salam. entri yang super panjang. teruskan menulis :)

akira said...

ana,

kenapa, ko ada tangkap gamba pelangi ke? kalau ada, letaklah. nanti kita buat pertandingan pelangi siapa paling cantik. pelangi aku dikelilingi burung2 terbang...romantiknya! wakaka

anak singa,

kawan mai eh? slamat datang. adelaide uni? uni pilihan saya dulu seblum dicampak ke monash. ehehe. sebab dia ada course petroleum geosc. thanks for the comment.