Tuesday 4 September 2007

tadi aku geram sebab aku selalu sakit- aku alah sejuk

selalu.

kalau dalam AQ, Allah sebut "Dia (Allah) tak pernah memungkiri janji", akan dipadankan dengan "tetapi kebanyakan manusia tak tahu".

bila aku tanya abang, apa maksud perkataan 'benar' yang Dia selalu ulang dalam AQ, abang balas kaya itu benar, miskin itu benar, hidup itu benar, mati itu benar.

secara kesimpulannya, Allah tak pernah menipu. Dia tak buat sesuatu tu untuk main-main. Dia tak buat sesuatu tu untuk sia-sia. tak ada konsep illusion, semuanya benar asalkan kita percaya. sebab semuanya mungkin. cumanya, ialah macam mana kita hadapi benda tu.

kalau sesuatu itu dari Dia, makanya benda tu tak menipu. usah nafikan. hormati dan terima ia seadanya. dan bila kita diperlukan untuk buat keputusan ngenainya, maka lakukanlah yang terbaik. konflik penafian selalu melanda kaum manusia sampai akhirnya dia hidup dalam penipuan yang dia bina sendiri.

dan sebenarnya, apa yang aku perjuangkan?

p/s: aku mau kongsikan ayat ini: "so, set your face towards religion uprightly. it is the original nature according to which Allah fashioned mankind. There is no altering Allah's creation. That is the true religion; but most men do not know." (30:30)- aku cuma mahu buat konklusi yang, dah memang sifat manusia hidup beragama, dan tiada pengecualian langsung. cuma agamanya yang berbeza- islam ka, hindu ka, harta ka, nafsu ka, buddha ka. dan yang terbaik ialah Islam, namun ramai tak tahu. sekian.

2 comments:

whilewhiting said...

hmm.. betul pe ko tulis. anyways, fitrah manusia tu mmg inclining towards beragama. tipulah kalau orang tu kater die athiest, x percaya pada agama. sebab semua manusia perlu tempt bergantung tu. x kesah la pergantungan pada apa. tapi yang paling hak dan kekal is pergantungan kepada Allah. dalam Islam.

dan nak betul2 rasa pergantungan tu. memang sangat perlu pada mujahadah. i quote someone said "mujahadah cm penguin"... pnjg citernyer.

aku x ingt ni hadis ke ayat quran. but it says something like this. "bila Allah mengasihi seseorang itu, Dia akan menghadiahkannya seorang sahabat yang soleh."

jazakillah kerana mnjadi sahabat itu.

and some other friend told me, sometimes we think we choose our friends, but ultimately, its really Him that choose our friends. because everything is up to Him.

aku rase, banyak sangat kat dunia ni yang ak x tau. aku rase banyak sgt jahilliyah dalam jiwa ak ni yang tak perlu la ak btau kat sumer orang. sebab tu, dalam mujahadah ak tu, ak perlu kawan, sebagai wasilah dari Allah untuk ak mujhadah denagn diri, and dengan menda yang ak tak tahu. But yeah, its ultimately Him who i needed the most. and He gave me such wonderful friends which in the end im wordless, to express my gratitude to Him.

akira said...

pada hari bufday aku, abang panggil aku pingu. yeeha!