Friday 11 January 2008

jumaat yang aku sayang~

aha. hari jumaat.

aku suka hari jumaat. sebab ia damai. dan dekat dengan hari cuti. ia membuatkan aku rasa lapang; sebahagian besar beban sudah lepas, tinggal sikit saja lagi. dan itu membuatkan aku rasa seronok, makanya aku bersungguh-sungguh. mandi sunat jumaat dan pakai baju yang lawa-lawa. tengok awan dan senyum sekejap. tarik nafas panjang-panjang dan "yosh! ikke zu!" untuk hari itu. untuk kesekian kalinya. menghabiskan saki-baki minggu dengan bersungguh-sungguh.

seolah-olah buat kerja last minute. tapi ini last minute yang bijak, sebab aku tidak memperbodohkan waktu-waktu sebelum last minute itu. aku cuma relax-relax sebelum itu, buat semampu mungkin, sehinggalah tiba hari jumaat di mana aku seakan-akan 'berhias' untuk hari itu, dan give it my best shot, sebelum sambut weekend.

bak kata pepatah, "save the best for the last."

kemudian, bila aku seronok dan puas hati dan bersyukur untuk satu-satu hari jumaat itu, aku akan rasa tenang dan minda aku akan bergerak dengan lancar. in certain cases di mana aku berada dalam environment super secured, controlled and condusive, aku dapat actually operate to a point that aku boleh berasa cukup dengan rehat yang sekejap, contohnya cukup berehat separuh hari sabtu sahaja walaupun weekend adalah sampai ahad. kemudian terus start prepare untuk next week. dari situ aku rasa seronok sebab aku rasa aku advanced. that i have some advantages due to the good fit.

sure, when the time is just right, insyaAllah it will happen.

lagi satu sebab aku suka hari jumaat ialah kerana cuacanya. sepanjang pemerhatian aku, cuaca pada hari jumaat selalu magik. bagaimana pun lah cuacanya, ia tetap baik. walau panas terik hujan lebat atau angin ribut, ia tetap menyenangkan bagi aku.

kemudian, aku juga suka hari jumaat sebab hari tu ada solat jumaat. walaupun aku tak pergi solat jumaat, tapi mengenangkan antara waktu paling mustajab berdoa ialah antara dua khutbah, aku jadi seronok. kadang-kadang aku buli lelaki-lelaki yang aku kenal dan kenal aku supaya doakan untuk aku yang baik-baik antara dua khutbah itu. kadang-kadang aku dapat bayangkan mereka berdoa untuk aku, makanya aku rasa seronok. dan pada hari jumaat, kadang-kadang one of the thing that makes it a jumaat is recitation of kahfi. either pada malam jumaat atau pada hari jumaat, kahfi recitation selalu jadikannya special. maka aku suka.

dan kadang-kadang aku lupa juga, yang abah pergi pada hari jumaat. ah, special juga.

No comments: