Thursday 7 August 2008

sekarang kamu dah ada satu antibodi terhadap masalah kamu -mama-

yeah, betul tu ma. qilah is a very blessed and lucky person. i have you and i can turn and talk to you if i have anything in mind; i dont have to depend on other people. berbanding dengan mama dulu kat sekolah asrama kat kelantan yang hanya balik rumah kat sarawak setahun sekali dan hanya berhubung dengan atuk nenek melalui surat.

ye, qilah sangat bertuah. walaupun qilah jauh dari mama. walaupun qilah jauh dari orang-orang yang qilah sayang. qilah masih dapat berhubung dengan kamu semua bila-bila qilah perlu. dan pada masa yang sama, qilah tau kita semua tengah sama-sama berjuang cuba buat yang terbaik dan hasilkan yang terbaik sepanjang kita hidup setiap hari. doa-doa kita semua mati dalam bermaruah. in dignity. ameen.

dan betul kata mama. memang ada soalan dalam dunia ni yang walau difikirkan betapa banyak kali pun kita takkan dapat jawapannya. cuma bergantung pada sama ada kita nak tengok masalah tu sebesar gunung atau sebesar biji sawi. dan masalah yang kita nampak sebesar gunung semalam kita boleh nampak dia hanya sebesar biji sawi hari ini. bak kata mama juga, tak ada dugaan lebih besar bagi mama dari kehilangan seorang anak. dari kehilangan aqil. jadi sekarang mama boleh hadap apa jua masalah dengan senyuman; sampai tak ada sesiapa pun tau. wahh, mama sungguh tabah. mama saya sungguh tabah. doa-doa orang-orang kesayangannya begitu juga. ameen.

lepas tu mama kata, semuanya terpulang pada diri kita sendiri. kalau sayang nape takut nak komited; kalau tak sayang nape takut nak tinggal, kan.

terima kasih, ya Allah.

p/s: ようこそへこのせかい、ワリヌハンナニちゃん! ;) [02082008]

3 comments:

aqilah ilham said...

seronook bace
bemakne sggh! :D

anamunawwarah said...

'kalau sayang nape takut nak komited;kalau tak sayang nape takut nak tinggal,kan'

isk..quote ne suspicious la..si qila cam minta nasihat mamanya sebelum dia decide nak masuk alam baru..huhu

akira said...

qilailham,
good for u :)

ana,
jeng jeng jeng