Saturday 25 October 2008

abah dan nyang chik~

hari ni hari lahir abah. abah, selamat hari lahir :) kalau abah ada lagi umur abah dah 49 tahun. wahh, macam mana lah muka abah 49 tahun yerk. abah pergi sebelum sempat tua. mayat awet muda. meninggal hari jumaat lagi. wah, bertuahnya abah.

semalam nyang chik kat tanjung belanja meninggal juga. hari jumaat juga. tapi nyang chik mati sakit tua. abah meninggal lebih awal dari atuknya walaupun hari yang sama. dan nyang chik meninggal sehari sebelum hari lahir abah. orang baik-baik selalu ada kaitan antara mereka.

bila telefon mama, mama dah pun acik yus bagitau pasal nyang chik. aku takut tersilap orang jadi aku konfem kan dengan mama. 'aah nyang chik, yang tak berapa dengar tu, dia pernah cakap kat kita masa kita datang rumah dia beraya tu, ingat tak, dia cakap "tu la sebelum ni Allah ambil dari mata (rabun dan dia pakai spek) lepas tu Allah ambil dari telinga pula. Allah ambil sikit-sikit"'. oh ya aku ingat. dia cakap macam tu kemudian dia diam sekejap tapi bibir dia masih senyum.

nyang chik ceria orangnya. kalau datang rumah dia budak-budak cukup suka sebab dia rajin melayan apa aja kehendak budak-budak. dia layan semua orang dengan baik, tak kira saudara jauh atau biras baru. selalu ketawa dan ramah mesra dengan tetamu-tetamu yang datang ke rumahnya.

memandang nyang chik mengingatkan aku pada abah; pernah sekali masa kami beraya di rumahnya, air teh yang dihidang tu masih panas jadi abah seperti selalu akan tuangkan sedikit air teh dari cawan ke alas cawan kaca tu kemudian abah goyangkan alas cawan berisi air teh tu perlahan-lahan sampai air teh tu sejuk. kemudian baru abah bagi kami minum; abah suapkan kami air teh dari alas cawan kaca tu dengan cermat. aku selalu kagum sebab abah selalu buat begitu tapi air tehnya tak pernah tumpah. bila abah dah tak ada dan kami datang lagi ke rumah dia, aku buat perkara yang sama dan nyang chik kata 'eh tengoklah tu dia buat macam abahnya'. nyang chik ketawa kemudian dia mengeluh kecil. aku diam dan senyum-senyum kelat aja; rupanya dia masih ingat pada abah.

patut lah dua tiga hari ni aku asyik rasa ada sesuatu tak kena di kampung. entah lah; sejak ramadan tahun ni aura nya jadi makin kuat; aku dapat sense dengan lebih baik. mungkin saja sebab waktu ramadan dan syawal orang selalu meninggal sebab Allah sayang mereka dan di kalangan aku ramai orang yang baik-baik. entah, aku pun tak tau.

sedih juga tak dapat jumpa nyang chik lagi. Allah, aku tahu Kau sayang dia maka aku tak risau. aku doakan dia gembira di samping Kau sekarang ameen. oh ya, kirim salam sayang rindu teramat sangat pada abah yerk. entah bila akan berjumpa. doa abah supaya dia tak mati accident makbul, ya Allah aku pun mahu doakan yang sama juga untuk aku dan semua orang yang aku sayang dan kenal. moga Kau jauhkan kami sejauh-jauhnya dari semua yang kami tak ingini ameen.

dess. sakit perut sebab banyak sangat makan peanut butter kot. tu la, siapa suruh peanut butter tu sedap sangat. haha. takpe lah abah kata sakit tu kifarah :)

3 comments:

mostlyepiphanies said...

Amin. Aku wakilkan sapa2 muhrim supaya peluk kau!

:)

anamunawwarah said...

aku jd wakilnye!heee~~
=)
rindu kamu qila..
aku pun sakit kat sini
xpe,bak kata abah kamu sakit tu kifarah=)

akira said...

aijud,

:)

ana,

hehe..thanks..
tabah lah yerk :)