Sunday 26 October 2008

kurus

senyap.

diam ini sangat ketara, tak kira betapa aku sangat faham dan tahu tentang perasaannya. begitu juga dengan dia. sudah terbiasa bersama sehinggakan keduanya sangat sensitif terhadap setiap perubahan rentak kata dan perlakuan masing-masing. sambil tertanya-tanya, agaknya segala perubahan ini maksud akhirnya adakah perpisahan?

kerana kita masih muda dan menginginkan tersangat banyak. mahu lakukan sangat banyak; mahu lihat sangat banyak. dengan mimpi yang melangit kita membesar bersama-sama. namun dua manusia tetap dua manusia, takkan menjadi satu dengan sendirinya. memikirkan ini selalu membuat aku menangis; kerana setiap kali aku gusar aku teringatkan engkau dan tertanya-tanya adakah engkau faham apa yang aku rasakan. kemudian tanpa sebarang soalan kau selalu datang dan menyuruhku jangan bersedih, padahal aku fikir aku sudah cukup berlakon tenang di hadapan engkau; dengan segala kemampuan aku cuba menutup kegusaran dengan gelak tawa dan sembang picisan.

tapi kau membacaku dengan baik. kadang-kadang aku takut dengan diammu, sebab dengan diam lah kau membacaku. membacaku dengan setiap ketakutanku, kesedihanku dan kekeliruanku. sambil cuba menerka waktu-waktu ajaib bila mana aku akan seringkali gagal menolakmu, walau betapa payah aku cuba. sebab kau tau, aku sebenarnya mahukannya.

jika kau menipu aku pasti akan membencimu. dan itu juga bermaksud membenci diriku sendiri. tapi hari demi hari maksudmu makin jelas- aku antara matlamat hidupmu. tapi kau sendiri tahu aku manusia skeptikal yang tak akan percaya seluruhnya dengan sesuatu tanpa bukti. maka cinta ini, adalah suatu dugaan yang besar untuk aku. dan aku yakin ia juga dugaan besar untuk engkau. sebab walau macam mana pun aku berusaha menghilangkan kemusykilan dari dirimu, aku tetap masih musykil dengan diri sendiri.

kerana kita masih muda, dan siapa tahu apa akan jadi esok hari?

senyap.

4 comments:

Amiene Rev said...

diam diam kita baca entri ini.
entri ini kita baca diam diam.
diam kita diam baca entri ini.
entri ini diam kita baca diam.
diam entri ini diam kita baca.

askz_me said...

ape kene mengene kurus ngan entri ni....cuba untuk berfikir tapi tak dapat jawapannye...tersirat sungguh...

Nalajas said...

dear, i understand exactly what u trying to say. bersabarla. kalau kau down, apetah lagi orang2 lain yang tak sekuat kau? u are one of the strongest person ive ever met in my life. so chin up. face the days with happiness. coz i still need u to be happy from time to time :)

akira said...

sabar. that's the keyword. insyaAllah i'll try my best. thanks a lot gurl :) really appreciate it.