Monday 4 June 2007

notajari

aku bukan penulis agama. aku hanya penulis beragama. aku tak tulis blog 'memandangkan ramai antara kita yang dah terhuyung-hayang tanpa arah dan haluan hidup' ataupun untuk 'meneutralkan kebobrokan ummat hari ini' ataupun untuk 'menyedarkan remaja-remaja yang suka berlawak lucah di luar sana'.

pendek kata, aku tak menulis sebab ORANG.

apa yang aku tulis ialah apa yang aku fikir, apa yang aku rasa, apa yang aku jumpa, apa yang aku belajar. sebab bagi aku, menulis membuatkan aku yakin, dan menulis membuatkan aku boleh share dengan orang apa-apa yang aku alami dan melalui perkongsian tu, aku berdoa dapat perkara yang baik-baik.

lagaknya macam aku menulis untuk dapat kebaikan kepada diri sendiri. adakah aku mementingkan diri sendiri?

jawapannya ialah ya! aku bukan ulamak yang layak bercakap soal agama, aku masih mentah dan tak mahir bab hukum-hakam. aku pun masih belajar...isk..isk...maafkan aku sebab pentingkan diri sendiri...aku belum cukup untuk melantangkan kalimah jihad dan menyeru semua orang supaya mentauhidkan Allah...definisi-definisi perkataan tu semua pun aku belum khatam...

habis tu ape gunanya blog ni kalau tak bawa manfaat pada orang lain? buat apa didisplaykan?

sebenarnya ini rumah ketiga aku...rumah kedua aku adalah rahsia. *wink* blog ini wujud selepas dua perkara:

1. kawanku mahirah memujuk aku untuk menulis blog. seperti yang korang leh baca di atas sekali.
2. mama suruh buatkan blog untuk dia menulis, tapi sementara mama masih kesibukan, aku rasa ada baiknya aku realisasikan sebab #1 tadi. mengisi kekosongan blog ini.

jadi sebenarnya aku tidaklah berapa peduli pun sama ada blog aku dibaca ke tidak, tapi dari gaya ayat mahirah 'leh share apa yang ko rasa, belajar etc.' makanya aku rasa perlu untuk aku hebohkan tentang kewujudan blog aku supaya sasaran 'to fulfill the public demand' tercapai...

maka aku tak expect apa-apa pun dari penulisan aku! ada orang baca ke, takde orang baca ke, ermm...aku belum sampai tahap untuk mempunyai sasaran 'untuk bulan ini bilangan orang yang membaca blogku haruslah XXX orang'.

tetapi lebih kepada 'buat sesiapa yang Allah bagi keizinan untuk membaca blogku, jika anda mahu, anda boleh ambil mana-mana yang baik untuk diri anda...bagi yang nak komen, komen anda adalah amat-amat dialu-alukan, buat yang nak kritik, jika kritikan anda kritikan membina, terima kasih saya ucapkan...dan jika kritikan anda bersifat negatif pada hemat saya yang banyak dosa ini, kritikan anda tak akan dilayan...hehehe'

dakwah? hmm...

tugas dakwah tu, nak taknak sebagai seorang muslim aku kena pikul. tapi dengan kesedaran bahawa aku amat-amatlah kurang dari segala segi dan cabang untuk berdakwah, apa-apa yang disampaikan oleh blog aku (yang ikut agama) ialah dakwah aku. mungkin kadang-kadang apa yang aku tulis ni tak ada kena mengena pun dengan pembacanya, tapi yang penting kena mengena dengan aku. aku tak mahu menulis tentang sesuatu yang aku tak perbuat. macam yang Allah dah cakap dalam surah as-saf ayat 2 (61:2)...makanya aku akan berhati-hati dengan apa yang aku tulis insyaAllah...dan ingin aku pesan pada semua pembaca, buku agama bukan hidup, novel bukan hidup, filem bukan hidup, blog juga bukan hidup! usah mengadili kehidupan seseorang berdasarkan apa yang dia tulis. yang terbaik ialah 'ambil mana yang baik, jangan ambil mana yang tak baik ataupun yang tak sesuai dengan diri anda'. benda ini penting dan perlu aku perjelaskan, untuk diri aku dan korang semua.

dan aku sebenarnya amat berbesar hati untuk berkongsi dengan korang link-link kepada bloggers yang aku suka. aku suka gaya pemikiran mereka, mereka lebih baik dari aku pada hemat aku. lebih banyak pengalaman pun, dan misi mereka jelas. aku doa-doa suatu hari aku pun dapat berkhidmat dengan baik untuk Tuhanku. doakan aku...

walaupun yang baca entri ini hanyalah seorang, itu tidak mengapa. yang penting, entri ini dapat beri peringatan pada diri aku sendiri setiap kali aku menulis, dan pastinya untuk sesiapa yang membacanya...

sekian...

4 comments:

whilewhiting said...

notajari to footnote ke? foot note kan nota jari kaki. hehe. bagusla. macam all people can be blindly in love, or dream about something. but not everyone can hold a scalpel and cut somebody's chest. like not evryone are able to write what they feel. some poeple when they write, they are clouded with the thoughts of other people. some poeple when they write, they fear for not being agreed.

keep writing. write as if you think that you are you're only audience. write as if when you write, you get satisfied. and if you are happy that way, keep it simple. but do make progress. oh wells, rumah kedua tu, birlah rahsia kan.

just a random thought. certain secrets, are not worth digging for, but certain are.

ajaja hoiting.!!

rukiah mahmood dan anak-anak said...

notajari=nota dari jari aku
he he he.
'translations of feelings and thoughts into writings' banyak aku belajar dari bloggers kegemaran aku.
dan aku masih belajar. tegur aku jika salah! (ini adalah salah satu sebab yg besar blog ini ditulis. jika aku buat salah sila tegur aku...ni kepada semua pembaca sekalian...sekali lagi aku mementingkan diri sendiri...hik hik hik)
"but not everyone can hold a scalpel and cut somebody's chest. like not evryone are able to write what they feel."
whoaa ana. like not everyone can motivate me like you do! (bodek)

whilewhiting said...

chop. yang bodek tu, akoo bodek ko ke ko bodek akoo? hmm akoo rase ko bodek akoo.wakakaka. goodluck!!

rukiah mahmood dan anak-anak said...

dua-dua bodek. wakaka
xlah. akula bodek. lama tak makan nasi goreng dan sushi anna.
yumm3 (bodek lagi)