Tuesday 5 June 2007

pegs = pasak

ha ha ha.
akhirnya. sesiapa yang membaca blog ini terpaksa belajar apa yang aku belajar dalam subjek geosains. aku rasa ini pertama kali aku 'buat kelas' geologi. aku nak kongsi pasal gunung-ganang/mountains.

sila rujuk gambar-gambar di bawah.


gambar 1: gunung dan pasak



gambar 2: lagi gunung dan pasak


buat pengetahuan korang, ahli-ahli geologi barat baru tau pasal gunung-gunung dan PASAK-PASAKNYA sejak tahun 1865 lepas Sir George Airy (Press and Siever, 1982), seorang Astronomer Royal bawak teori yang gunung-gunung ada 'akar' atau 'pasak' yang dalam. yelah selama ni siapa yang rajin cari kerja nak gali tanah sebab nak tau sama ada gunung-gunung ni ada akar ke, takde ke, berapa dalam ke, ataupun ada apa kat bawah gunung, kan? tengok tivi lebih baik. hehehe...

lagipun sebelum 1865 tak ada teknologi yang boleh tahu pasal kewujudan 'pasak' gunung sebab tersembunyi kat bawah tanah...

dan punca wujudnya pasak-pasak tu ialah pertembungan antara dua benua (collision between two continents). (ni aku ringkaskan cerita) bila dua benua bertembung, masing-masing nak tunjuk hebat, jadi diorang pun rempuh antara satu sama lain, tak ada yang nak mengalah atau bagi can: "oklah, biarlah tanah aku yang disedut masuk ke bawah tanah kau...(subduction of one plate underneath another)" sebab masing-masing nak berada di atas.
ok ok. takpe kalau tak faham. yang penting, bila dua-dua plates ataupun continents ataupun benua ni bertemu, mereka collide antara satu sama lain, dan terhasillah gunung-gunung ni. tapi, bukan setakat gunung-gunung yang tinggi je terbentuk, tapi lapisan kat bawah pun sama, bertambah kedalaman. kiranya dua benda terjadi sekaligus. yang gunung bertambah tinggi, yang pasak bertambah dalam.

geologists dah lama perasan pasal gunung, (hehehe...aku pun) tapi diorang baru perasan pasal pasak.

kenapa aku nak konsi pasal benda ni???

wokey...sekarang bukak buku teks, muka surat terpulang, rujukan 78: 6-7...
macam ni maksud ayat-ayat tu:~

6. (Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan?
7. Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya?

subhanallah.

Allah dah bagitau kita awal-awal lagi pasal pasak kat gunung-ganang sebenarnya. ayat ini bagi menentang orang musyrik yang mengatakan alQuran tu Nabi yang tulis dan terhasil dari idea-idea baginda sendiri, nauzubillah...padahal masa tu usahkan mikroskop, lense untuk tengok batu secara dekat pun belum lagi tercipta...inikan lagi untuk tau tentang kewujudan pasak gunung. (apa kaitan mikroskop dengan pasak?!)

ayat ini pun untuk kita tambahkuatkan iman kita. banyak lagi sebenarnya, tapi ini antara yang dapat aku kongsi.

sekian...sama-samalah kita ambil pengajaran...

Rujukan:

1) Allah. alQuran. Chapter 78: 6-7

2) The Quran on Mountains. http://rds.yahoo.com/_ylt=A0Je5ws032NGqJ8A9yajzbkF/SIG=14akgnm83/EXP=1181036724/**http%3A//www.al-shia.com/html/eng/quran/the-miracle/an-introduction-to-islam-for-non-muslims/the_quran_on_mountains.html (accessed on 3rd June 2007)

3) Press, Frank; and Raymond Siever. 1982. Earth. 3rd ed. San Franciso: W.H. Freeman and Company.


p/s: eh, bila tivi dicipta???

4 comments:

whilewhiting said...

khamis tu, ader perkataan pegs mauk dlm exam physics akoo. trus teringt blo ko. hahahah

akira said...

cepat cepat, stadi blog aku! mana tau masuk exam lagi! he...he...

nina said...

very very informative ..

best best ..

nina suka !

rukiah mahmood dan anak-anak said...

nina,
maceh2...singgahle selalu. ahaks