Tuesday 18 September 2007

dah lama aku tak menulis rupanya

tadi dr lyle ada sebut beberapa analogi yang menarik. yang pertama, analoginya tentang awan dan uprising air tu sentiasa bersama- awan itu macam asap ekzos dan ekzos itu ialah the convection system of air.

dan analogi kedua ialah kalau semasa winter dan kita buka pintu rumah bila ada tetamu datang, cold air akan rush to our feet, not our face. kenapa? sebab cold air sinks, dan bila pintu dibuka, warm air dari dalam rumah akan dipaksa keluar dengan kehadiran cold air dari luar yang menerjah masuk. akibatnya, warm air rises dan keluar dari rumah dan cold air sinks dan masuk ke dalam rumah. yay! aku suka fizik.

dan ketiga hanya suatu ayat- "darkness is a lack of light" dan entah kenapa, aku terus teringat sasuke. dan ayat neji juga- "he's in darkness." ayat dr lyle tu bagiku sangat positif- darkness is not the absence of light; darkness is a lack of light. apa yang kita boleh buat ialah tambahkan light itu. itu salah satu cara. dan a way to add light is to make your life meaningful. and aku juga sedang belajar, bagaimana dengan the presence of others dapat add light into our life.

semalam, episod 220, adalah antara episod yang menarik. dan ada juga recap dari insiden naruto mengalahkan gaara, dan ini ayat naruto bila gaara tanya 'why do you go this far to save your friends?'- 'because they saved me from hell. they acknowledged my presence.'

dan kemudian aku teringat ayat sean juga- 'you dont know how it feels like, to wake up in the morning next to a woman, feeling truly happy. feels like God has put an angel just for you, one that can level you with her eyes and saved you from the depths of hell. and you dont know how it's like to be her angel.'

adakah ia begitu...rasa Muhammad terhadap Khadijah? rasa berteman dalam hidup, rasa kuat dengan adanya orang yang bermakna dalam hidup kita- one who gives love freely and fight for it. one who always remember, and even if get hurt, will only becomes stronger day by day. a bond that goes beyond reason. that's what you get with the ones that are important to you- the ones that you love and trust with your heart.

ada ayat yang selalu bermain-main dalam akal aku setiap kali aku berfikir tentang magikku- "jangan tanya, sebab aku tak tahu." sebab, it is beyond reason. yeah, always it is, that the most important thing is something that we can't see.

aku sudah biasa keseorangan, walaupun aku bencikannya. dan selepas aku ditemukan dengan magik aku, aku dapat rasakan how it feels like- to always be together, no matter in what circumstances, how far the distance, and what comes in the path. sebab, the bond is within the hearts- where it stays. and only God can separate the bond.

and how does it feels like? it feels like magic ;p because i never ever thought that i would one day experience it. dan walaupun tak akan cukup, aku akan cuba kongsikannya dan sampaikannya- as a manifestation of my thankfulness to Him. ehe

2 comments:

mostlyepiphanies said...

Tadi waktu khutbah sang khatib kasi analogy pasal ramadhan.Saya suka sangat,sebab boleh relate.

Kalau kite shopping,selalu ada sale,but ade satu sale yang kite paling tunggu2 (mega sale la kiranya) diantara semua sale tu.Katanya,after boxing day nanti (26 december) pasti ada sale besar-besaran.rugilah kalau tak rebut peluang kan?Bukan every year kite berpeluang pergi megasale!

begitu jugalah fadhilatnya beramal di bulan ramadhan.Bulan ramadhan pahala digandakan,peluangnya meluas bagai langit.Kita tak tahu sama ada kita masih ada tahun depan untuk ramadhan.Rugi andai kita tak rebut peluang 'bershopping amal' di bulan ramadhan.dak gitu?

Somehow saya suka analogy tu.Sangat suka.Masih belum terlambat bukan?

Selamat berpuasa ya!

akira said...

saya berhipotesis yang analogi ini dah menjadi suatu fonemena meluas, sebab kat masjid Beddoe kami pun, dia guna analogi ini juga. dan sejujurnya, ini bukan kali pertama saya mendengar analogi ini. tapi, saya akui ia agak menarik.

brother tu kata, 'how many of our friends outside that even know the fact that we do have a mosque here? how many of the muslims here know that taraweeh is being conducted here each night? so spread out the word. if there is a mega sale...wow...the news spread like wildfire. 20%, 80% discount. in this month Allah gives us discounts in each of our amal. come to the mosque. conditions apply."

tau part mana saya paling suka? part last- "conditions apply" ;)

iya, selamat berpuasa juga!