Wednesday 26 September 2007

gempak!

kawan aku kat sekolah menengah yang bagitau.

nama aku, 'aqilah' dalam bahasa jepun ialah 'akira'. sebab, dalam bahasa jepun tak ada huruf Q dengan L dengan H. Q digantikan dengan K, L digantikan dengan R dan H ditinggalkan. jadi nama aku 'akira'. aku suka nama tu, dalam banyak occasion aku guna. sebagai nama pena aku juga.

dalam lirik kiroro mirai, ada perkataan 'akirametakunai'. maksudnya 'never give up'. jadi aku ingat, 'metakunai' tu maksudnya 'never'. jadi 'akira' mestilah maksudnya 'give up' kan.

jadi aku sedih la jugak. tapi aku fikir, tak apelah. mungkin dalam nama orang dan perkataan seharian maksud dia lain kot. sebab aku tengok nama akira sangat feymes di jepun.

rupa-rupanya.

hari ni aku baru tahu, 'akira' tu maksudnya 'hope'. sebenarnya, 'akirametakunai' maksudnya 'never lose hope'. jadi, 'metakunai' maksudnya 'never lose' dan 'akira' tu maksudnya 'hope'.

fuyyooo...!!!

p/s: kredit untuk ana ;)

No comments: