Sunday 28 October 2007

sedikit dari hari ini

kuatnya angin hari ini. sejak malam tadi, bunyi angin macam hujan lebat yang garang. bila aku tengok weather chart di laman web dr lyle, aku tahu yang sekarang ni melbourne sedang berada di antara dua sistem- between high pressure and low pressure, kawasan di mana pressure gradient sangat tinggi, dan bila angin bergerak mengikut pressure gradient yang steep itu, maka terhasillah angin yang laju dan kuat.

seperti biasa aku ambil sedikit masa untuk membaca berita di islamonline dan mstar online. di canada, officials nya tak benarkan perempuan berhijab dan berniqab (cover muka) untuk pergi mengundi. dan orang-orang kuat islam di sana mempertikaikan betapa tak perlunya undang-undang itu melainkan bertujuan untuk mendiskriminasi hak-hak orang islam. bagi aku, selagi mana seseorang itu jujur menyampaikan pendapat, tak patut sesiapa pun menolaknya bulat-bulat. jika sebab canadian officials untuk tak membenarkan orang perempuan islam mengundi berasas dan beralasan kukuh, maka kita perlu dengar. dan cari persetujuan bersama untuk selesaikan masalah ni. sesiapa pun dia, pandangannya harus dihormati dan didengari untuk kepentingan sosial. sebab selalu terjadi, bila orang islam dengar berita saudara islam mereka punya masalah dengan orang bukan islam, mereka melenting dan terus arahkan jari telunjuk kepada orang bukan islam itu. niat aku ialah tune sedikit pemikiran semua supaya jadi lebih rasional. aku tak maksudkan dalam hal ini, canadian officials betul dan orang islam canada salah, aku tak pinpoint sesiapa pun. nasihat aku, mari kita jadi adil. lagipun, yang aku tahu hanya secebis dari kisah tentang islam di canada, aku tak tahu the whole story. aku hanya ambil kisah ini sebagai contoh untuk jelaskan mesej yang aku nak sampaikan, bukan untuk draw anyone's attention untuk judge sesiapa. lagipun, hidup aku di dunia bukan untuk menghakimi orang.

kemudian aku baca berita tentang malaysia. ya, erra kahwin lagi. lisdawati juga sudah kahwin. rupa-rupanya lisdawati muda setahun aja dari abang. ohh..ada cerita cinta terbaru yang dilakonkan dan ditulis skripnya oleh pierre andre. 9 september. bersungguh-sungguh nampaknya orang muda ni berusaha dalam bidang lakonan. mula-mula jadi pelakon, kemudian penulis skrip, nanti pengarah pula.

ada dua berita yang menarik perhatian aku selain berita tentang artis. seorang budak 11 tahun mati lemas di kota bharu. kematian, selalu jadi misteri Dia, pada pendapat aku. sesetengah orang, seperti budak itu, seperti abah, dapat 'membaca' yang mereka akan mati tak lama lagi. dan kadang-kadang, orang-orang kesayangan mereka seolah-olah juga dapat 'membaca'. tetapi sebagai manusia biasa yang maha lemah, siapalah yang mahu mengaku, bukan? aku doa, ya Allah, biarlah aku mati dalam keadaan baik fizikal mental spiritual, dalam islam, dan aku juga dapat 'membaca' yang aku akan pergi. dan ya Allah, biarlah orang-orang kesayangan aku juga dapat 'membaca' yang aku akan pergi tak lama lagi, supaya aku dapat luangkan sebanyak-banyak masa dengan mereka, beri mereka inspirasi dan semangat sebanyak mungkin, beri mereka kekuatan. dan ya Allah, jika ada orang kesayangan aku yang pergi sebelum aku, izinkan aku 'membaca'nya juga. dan izinkan aku bersama mereka selama mana mereka memerlukan aku. aku mahu contohi ikeuchi aya. dan aku mahu orang-orang kesayangan aku juga contohi ikeuchi aya. macam aqil, macam abah.

ehe, macam sedih la pula, naa? ini kalau orang-orang kesayangan aku dengar, for sure kena sound.

oh ya. ada lagi seorang mati- ah kam. boleh baca kisahnya di sini. membaca tentang pengorbanannya tu membuat aku sedih, aku teringatkan abu talib dan orang-orang bukan islam lain yang baik. yang baik sangat.

seorang senior aku juga baru meninggal 2 hari lepas. umur dia 22 tahun. alfatihah untuk senior aku dan adik dari kelantan itu. moga Allah gembirakan mereka di akhirat nanti, ameen...

No comments: