Friday 18 January 2008

usah terlalu risau~

“where love is great, the littlest doubts are fear; when little fears grow great, great love grows there.” -william shakespeare-

Tuhanku itu tahu-tahu sahaja. Tuhanku itu begitu lembut caraNya.

selalu dalam hidup manusia mencari jalan. mengintai peluang. berusaha semampunya mencapai hajat-hajat dan impian. manusia kerja. manusia risau. manusia berdoa. manusia minta sungguh-sungguh, "Tuhanku perkenankanlah..Tuhanku perkenankanlah.." dengan penuh harapan. manusia mimpi, manusia rancang, manusia tak pernah putus asa. buat sampai jaya. usahakan sampai berhasil.

kadang-kadang manusia takut usaha mereka tak berhasil. mereka rasakan yang mereka tidak layak. terfikir-fikir apa akan jadi esok hari. sehingga malam dimimpi buruk. seorangan menerawang sambil melangkah menyeret daunan jalan dan melihat awan tinggi serta burung kesayupan.

semuanya bagai terlalu jauh. semuanya bagai terlalu mustahil.

jika Dia mahukan yang mudah bagi mereka, bagaimana? sebab Dia mampu berikan semuanya secara percuma. Tuhanku maha pemurah lagi maha penyayang. maka yakinlah dengan Dia, percayalah padaNya.

dan seperti mana selalu, Dia sentiasa ada cara magikNya tersendiri dalam menyentuh hidup aku. melalui cara yang tak pernah aku fikirkan, melalui jalan yang tak pernah akalku jangkakan, melalui rezeki yang tiba-tiba muncul, melalui cinta yang tak putus-putus. yang melangkaui semua kerisauan dan ketakutanku.

rahmat dan rahimNya yang mencurah-curah, pada aku yang hina. dan itu pun masih Dia memujuk supaya usah risau lagi, perbetul niat dan usaha sungguh-sungguh.

Tuhan...terima kasih, ya. dan minta maaf juga.

"absence sharpens love, presence strengthens it." -thomas fuller (1608-1661) english clergyman, author-

No comments: