Tuesday 7 October 2008

dalam ringannya kepalaku beratnya masih berbaki di hatiku

baru habis mineralogy's practical exam tadi. sejak semalam aku stadi macam sedikit hampeh, tidur bangun jenguk kertas lima minit kemudian terlelap semula sebelum terjaga dan melihat entah berapa lama lagi waktu yang tinggal sebelum exam- badan aku sejak raya ni agaknya sebab makan banyak, dia mengamuk dan cepat sebu, pantang disuap lebih sikit perut mula naik angin dan susah nak hadam..ahh mungkin sebab dah lama stok buah epal tak diganti. tapi dalam banyak-banyak bahagian geosains aku sangat minat mineralogy. dari sekecik-kecik mineral di atas thin section ke sebesar-besar konsep pembentukannya yang aku perlu bayangkan dalam kepala.

maka aku degil yang aku nak jugak puas hati dengan mineralogy nih. dan alhamdulillah waktu practical exam nanti aku bisa membantai jawapan sampai aku puas hati dengan logiknya. balik dari uni melihat dua ekor merpati bermain-main di rumput dekat dengan kerusi yang di belakangnya pokok-pokok dengan bunga-bunga berwarna-warni, sangat cantik. aku berjalan perlahan-lahan mendekati dua ekor burung merpati itu yang perlahan-lahan juga bergerak menjauhi aku. maka persis lah kami buat sementara waktu. kau merpati dan aku manusia; aku sudah punya sebab untuk semakin kurang mencontohi engkau sekarang. kau burung yang cantik; aku doakan kau sentiasa jadi tempat manusia boleh belajar sesuatu.

dan oh ya. dua hari lepas aku sempat menadah hujan batu. kecil-kecil butirannya jatuh terus melebur di atas tapak tangan aku. buat seketika aku dapat merasakan pejal tujahannya tapi sejurus aku menoleh ke tapak tanganku, hanya percikan air yang dapat aku lihat. kemudian aku mendongak ke atas melihat berlian-berlian itu menari dalam udara sementara orang-orang lain lekas-lekas mencari tempat berteduh dan mula mengembangkan payung masing-masing sambil memeluk tubuh, cuba berlindung dari dihujani berlian-berlian.

esok aku wajib submit satu daripada climatology's practical exam aku. tentang aerosols; yang lecturer-nya membuatku terkejut bila dia tiba-tiba memberi salam. muslim rupanya. aku sejak dulu berminat dengan aerosols; ahh aku sentiasa berminat dengan apa-apa yang berkaitan atmospheric science; aerosols adalah antaranya. aku sudah siapkan kesemua 24 graf 90%, tapi belum mula menjawab soalan yang memerlukan aku membaca artikel dari lecturer aku tu. rajin betul dia ni; artikelnya memuatkan observations nya selama 2 tahun. memerhatikan aerosols' particles yang sekecil 3nm selama dua tahun, membaca tentangnya dan menulis tentangnya adalah suatu yang mengagumkan. tabikkkk.

dan yang aku boleh tulis masih terlalu picisan berbanding dengan apa yang aku rasa. bodoh lagi aku rupanya- betullah kata orang cinta itu amat berat sebenarnya untuk ditampung oleh manusia.

No comments: