Thursday 9 October 2008

kelas: adaptasi kepada cuaca

mereka kata mereka dalam dilema. masalah perubahan cuaca makin teruk, ambil sahaja contoh di Barrow, Alaska ketika 2007 jadi saksi lebih kurang 6 ribut terburuk dalam masa beberapa puluh? ratus? tahun. padahal untuk beberapa tahun (seperti 1970-an) ketika pakcik-pakcik di Barrow masih kecil mereka langsung tak pernah ingat tentang apa-apa pengalaman dengan ribut yang seperti tahun 1997 merobak pantai dan menghakis pasir laut dan sehingga sebuah rumah diseret sehingga 1.8m menjauhi pantai. itu belum ambil kira cerita-cerita kaget masing-masing ketika melihat angin kuat itu merobek lantai rumah katil-katil dan menghanyutkan anak kecil, sehingga barang-barang permainan anak-anak mereka diangkut ke arus laut yang ganas. tidak, zaman kecil mereka tidak dihidang dengan cerita-cerita begitu.

dan cerita orang Barrow hanyalah picisan dari yang sedang berlaku di Eropah, di benua Artik dan sekarang kesannya sudah merebak ke zon khatulistiwa dan hemisfera selatan. orang-orang Barrow merasakan kesan perubahan cuaca lebih awal dari yang lain; iya mungkin cuaca di sana lebih sensitif dari tempat-tempat lain di Bumi, terutama kerana ais di sana cair dahulu.

dan pensyarah aku katanya risau tentang langkah adaptasi yang sibuk diwar-warkan sekarang ini. banyak pihak menganggap perubahan cuaca semacam pengganas yang perlu dihapus secepat mungkin, makanya mereka fikirkan tentang langkah yang drastik juga lalu mencadangkan konsep totalitarian- rakyat dianggap bodoh dalam mengesan perubahan cuaca maka hanya perlu mengikut 100% tanpa banyak bicara semua keputusan kerajaan. entah apa yang kerajaan mahu lakukan, aku sendiri belum jelas. pensyarah kemudiannya lebih lega dengan konsep demokrasi; semua pihak ambil peranan untuk sama-sama berfikir tentang bagaimana mahu mengatasi masalah akibat perubahan cuaca dan ini juga selari dengan unjuran konsep subsidi; di mana kerajaan membantu dan memberi lebih kebebasan untuk rakyat mengkaji dan cuba mengatasi sendiri masalah perubahan cuaca di lokasi masing-masing dan membantu mana-mana yang patut. tetapi proses mendidik masyarakat dan memberi kesedaran mengambil masa lama yang serius. lagi; sejauh mana rakyat boleh dipercayai dengan konsep demokrasi? atau, sejauh mana kerajaan boleh dipercayai dengan konsep totalitarian?

ketika ini aku leka sebentar memikirkan tentang bagaimana islam boleh menyatu dan menstabilkan keadaan dengan mengatasi jurang 'kepercayaan' ni. sebab islam mengunjurkan kesatuan objektif dalam perbezaan perspektif, dan kebebasan terkawal. engkau boleh pergi sejauh-jauhnya tanpa sesat bila engkau ada islam, sebab kau sentiasa ada titik kembali. namun, dari mata perubahan cuaca ini, aku belum nampak aplikasi dan relevan islamnya di mana. yang aku tahu, ia tak mustahil hanya kerana islam itu syumul, dan semua muslim ada tanggungjawab menyelamatkan bumi dan ahli-ahlinya dari dimakan kesan teruk perubahan cuaca.

dan kelas tadi selesai tanpa suatu suara objektif. pilihan masih terbuka, dan ayat akhir pensyarah yang dipetik dari seorang ilmuwan tadi menarik- polisi dengan kebijaksanaan yang tinggi dan pengalaman yang luas adalah saintifik, dan langkah saintifik adalah jalan untuk mengatasi masalah perubahan cuaca.

iya, aku nampak islam itu selari dengan kesaintifikan; cuma belum jelas tentangnya secara spesifik.

No comments: