Thursday 17 May 2007

kebakaran ke terbakar?

dekat-dekat pukul 11.30 malam.
beep...beep...beep...
aduuuuhhh
takkanlah lagi skali??? dah lewat malam la...
memekak. akhirnya aku bangkit jugak. manalah tahu, kalau-kalau itu amaran betul. ya Allah, selamatkanlah barang-barang aku...
aku pakai yang simple-simple kemudian turun ke ground floor.
kalau ada fire alarm macam ni, mesti malam yang sama gak ada parti.
macam-macam yang membingitkan telinga. dah dasar orang menumpang kan, takde surau yang proper. tahan je la masa kat 'surau' kami (bilik kecil) tengah solat jemaah berlatarbelakangkan muzik yang emm...pepaham je la.
anyway, hari tu pun penah jadi macam ni. ade orang yang sengaja kacau fire alarm, akibatnya dua keta bomba datang. semua orang kena keluar bilik, berkumpul kat car park. sama ada betul-betul sebab risaukan keselamatan ataupun tak tahan dengan bunyi fire alarm yang boleh pekakkan telinga. aku buat sebab...sebab...
sebenarnya aku tak kisah sangat kena berdiri kat luar tu. dapat tengok bintang-bintang, bulan, awan, langit...ohh syahdunya teringat malaysia..(almaklum aku 'agak' jiwang) tapi mengadap perangai omputih-omputih ni yang buat aku meluat. meh la aku cerita, amek pengajaran sket.
diorang masa tu tengah parti, makanye bila semua orang kene keluar berkumpul, omputih-omputih ni pun bawak segala harta benda diorang, arak dan rokok dan segala apa yang diorang pakai untuk berparti (cadar putih tandanya diorang tengah buat parti toga, aku pun tatau ape kejadahnya parti toga tu) ataupun pakai yang bagi diorang 'basic' wear je. ufff...segannya aku nak cerita. pastu buat benda sumbang depan orang dengan selamba, borak-borak, jerit-jerit macam orang histeria eg "i love fire fighters!!!" huh. ape kes???
sedihnya aku kalau ada sedara aku wat camtu, pastu yang jadi fire fighter tu bapak dia. sedihnya tengok anak macam tu! ayah susah-susah hantar ko masuk uni, ko buat perangai tak senonoh atas alasan 'nak lepas tension'. tambah-tambah lagi kalau anak tu perempuan. eeee...nauzubillah sedihnya. kalau dipk-pk kan, maunye tak tido tiga malam berendam air mata. lagi satu aku tak tahan- bau arak. aku hampir nak termuntah dah. siap dengan kepala pening sebab tak cukup tido, ditambah dengan mualnya aku tengok aksi-aksi diorang tu. ya Allah jauhkan kami dari perkara-perkara ni...

p/s: budak scholar negara pun ade jugak buat perangai tak senonoh...dia ingat Tuhan kat malaysia dengan Tuhan kat australia tu lain kot...astaghfirullah...siapa agaknya yang anta kami ke aussie ni? untuk apa agaknya???

No comments: