Monday 21 May 2007

makanan-makanan asia

hari ni hujan macam chipsmore. mula-mula lebat macam tak hujan 10 tahun, kemudian tiba-tiba senyap, matahari keluar, burung berkicau. adeih, nampaknya kena pegi lecture jugak. bangunlah budak pemalas! tau tido jek.

lepas kelas, aku singgah kat kedai 'asian groceries'. he he. cari apa?
aku hanya nak belek-belek. sebab kat luar hujan. nak tunggu hujan reda kejap. lagipun aku nak beli milo. teruja jugak aku bila jumpa 'milo'. ingatkan kat sini ada choc malt jek. huhu

aku pun mula explore kedai. aku nampak biskut arnold's. aku ambik. nampak kuaci! wow wow. bagus ni untuk kunyah-kunyah. alamatnya meja stadi aku akan bersepah. silap hari bulan poket baju pun penuh kulit kuaci. huh. takperrr....aku amek jugak. nikmat malaysia tuh. manna nak dapat daahhh...

jalan-jalan lagi. nampak plastik merah-merah. eh apa ni? macam familiar...
haw flakes! oh Allah! ada benda ni kat sini rupanya! jajan aku masa kecik-kecik! waaaahhh rindunyeerr...
ok. mestilah aku amek kan.

hmm...keropok-keropok ni macam menarik. ada tanda halal lagi.
aku pun amek seplastik.
'Kusuka Keripik Singkong' --> buatan indonesia.
tibailah. asalkan dapat menguyap. boring aku makan chips yang lemak ringan. ni ada bunyi 'crack crack' yang ori sebab dibuat dari bumbu-bumbu (ape ni??!) emmm aku pun tak tau la tapi yang penting dia ori, bukan dibuat dari kilang dan machine yang tak ada perasaan dan dibuat dalam kuantiti yang banyak sekaligus (bulk). memang tak ada rasa kampung! hidup di bandar macam tak ada apa-apa yang real. ni baru 'real'. *note: aku tak makan tempoyak, sambal dan sardin. itu exception.

balik ke bilik, aku cuba nak makan keropok tu. tadi aku perasan yang warna packagingnya lain-lain. mungkin perasa kot.
bila aku teliti betul-betul perasa apa yang aku ambik, aku mengeluh.

"keju bakar"

aiseyhhh...bila nak kurus kalau macam nie???

p/s:
tadi tipon mama kejap. kata mama, adik-adik kat umah semua kutuk aku. "bagusla yong...dah gemuk..." (ayat sindiran)
ces. ape punya adek-adek lah. tau kutuk je. tak taula mama join ke tak?

2 comments:

whilewhiting said...

hmm, akoo ingt lagi makanan yg ko kenalkan kat akoo kat sunway..
ape name die? tufa? haaa.. tausa kan? rindu...
ak rindu nk makan kat medan. makan kuah ikan patin. and sayur brocolii nyer kuah.. or sayur lain pun ok la. and also, dengan fish bol. or maybe dengan ikan goreng yg besar gedabak tu.

akoo rindu nk makan kat hasra. bli tomyam die. pastu makn diengan telor dadar gpreng sndri.

akoo rindu burger benjo speacial kat kedai burger kat tepi gate.

akoo rindu ubi rebus yang akoo beli kat taipan (ko pnah makan kn)

yg penting skali, akoo rindu sup ayam mak akoo masak. and sweet sour, and telur goreng dengan bawang. n sardin. n masak asam.

among the first thing i want to do ble balik nnt, pegi medan makan ngan ko. jom2.

rukiah mahmood dan anak-anak said...

"among the first thing i want to do ble balik nnt, pegi medan makan ngan ko. jom2."

err...sempat ke??? doakanlah umur kita panjang ek...aku naaaaaakkk sangaaaaaaaattttt....huhu