Tuesday 26 June 2007

menjauhi klise

oh.

apa yang aku rasa sekarang adalah klise.

bosan kamu kamu membacanya nanti. jika aku terjemah dalam kata-kata. lihat, dah bermula pun.

ahaha.

tapi aku perlu beritahu.

aku tak pernah bosan berperasaan begini.

ehehe.

adios kawan. esok paper atmospheric science ku yang terakhir untuk semester satu ini. doakan aku.

entah berapa analogi yang aku buat sejak menelaah subjek ini.

ada akak pernah cakap, dia suka dengar analogi-analogi aku.

iyolah. aku tetap rindu malaysia. (apakah?)

baik. klise bermula lagi. lebih baik aku berhenti.

sebagai akhir kata, aku kongsikan ayat 35 dari surah annur. kegemaran kamu, aijud.

"Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."


assalamualaikum.

5 comments:

mostlyepiphanies said...

All the best aqilah untuk exam kamu yang menakutkan + interesting itu.hehe

Waktu darjah enam dulu,sebelum pertandingan kuiz agama,ustazah selalu pesan,

'La takhaf,wa la tahzan,innallah ha maana'

mafhumnya:Jangan takut,jangan gentar sesungguhnya Allah bersama kita

mostlyepiphanies said...

and thanks kerana postkan maksud ayat itu!!

Best of luck!!

whilewhiting said...

all the best. semoga ko bley buat dengan kemampuan ko yg terbaik!. sorry la akooxde mase nk bce post2 ko lagi. akoo bru blik dri sydney. huhu

rukiah mahmood dan anak-anak said...

aijud,

ya, makacih doakan...huhu aku tak buley tido leww...udah dicoba...aku rindu peluk mama aku masa tido + tido kat riba mak angkat aku sampai kaki dia kebas... (aku ni berat juga ek?)

sama-sama
-----------------------------------

while@ ana,

enggak ape. aku xkisah walaupun xde org bace (ayat sadis haha)

oh, sydney best ka?

whilewhiting said...

best. hehe~~