Tuesday 24 July 2007

untuk sayang

burung yang berkicau itu
bagai menyampuk rasa hati yang dibacakan oleh 'The Promise'
karya Secret Garden.
ada hentakan-hentakan yang memanggil
membuat aku terjaga dari lena
sekejap terpisat-pisat.
siapa?
siapa?
dalam mimpi, kaukah yang memanggil?
oh, ini barangkali mainan saja, kataku.
manakan mungkin.
sudah terlalu jauh terpisah dah ni.
hanya kebetulan, barangkali.
tak apa, aku akan selalu berdoa
agar aku kuat.

pun begitu, nyanyian riang aku dah macam sumbang
tak original lagi
sebab suaraku dah tercalar
mungkin kerana terlalu banyak menangis.
oh ya. mungkin takkan baik lagi
walau bergelen-gelen air asam jawa yang kuminum
eh, senyum pula si aku.
tak mengapalah, nak buat macam mana.
aku masih tetap perlu teruskan hidup, kan Allah?
walau sepertinya senyumku yang pernah hilang
dengan dua nyawa.


sikit aja.
sayang,
kalau inilah cara Dia mahu ampunkan dosa kita,
alangkah ringannya.
tabah ya sayang.
aku selalu doakanmu, insyaAllah.
dan aku yakin
Dia pasti menjagamu dengan baik
kerna kau orang kesayanganku,
'totemo hansaamu na hitodesu'ku.



~aqilah amir jamalullail~
'totemu kireina hitodesu'mu

No comments: