Sunday 27 July 2008

domestic blitz, thanks ya Allah~

xde mood hari ni. malam tadi aku realized yang aku ada banyak, banyak, banyak sangattt keje kene buat..im starting to feel depressed dengan core unit yang kitorang kene amek ni- sci2010. workshops lain, assignments lain, lepas tu semua tasks sama penting, semua kene buat dengan konsisten dan sungguh-sungguh, tak boleh buat keje last minute lagi. aku kene cari article yang aku masih belum jumpa dan ada online quiz yang aku belum buat lagi dan ada konsep-konsep yang aku belum faham etc..etc..oh my God..

aku mencari di internet dan baca sikit-sikit benda yang berkaitan dengan smart building materials, area yang aku cadang nak explore. lepas beberapa jam mata aku tiba-tiba rasa sangat penat. jadi aku tidur sekejap. aku terbangun bila dengar bunyi orang cakap-cakap dalam tv, cerita gilmore girls. suara perempuan yang bagi aku bising, sebab aku tengah tidur. dan bila aku terjaga aku teringat yang aku ada banyak keje belum aku siapkan, lepas tu mood aku terus hilang. aku solat dan rasa lapar, cadangnya lepas solat terus nak makan. sambil tu aku rasa kalau ada orang cuba nak bagi aku nasihat time tu, eg 'doa banyak2 nanti ade lah mood balik/relax lah nanti sume akan oke/tak best lah sedih-sedih camni' pasti aku akan tampar muka dia. jangan kacau aku time ni!

sebenarnya sejak dua tiga hari ni aku tak sihat. cuaca sejuk dan kering, kulit aku kat bahagian mulut tak tahan, kering sangat sampai kulit mengelupas, bibir rasa pedih dan luka-luka. nak senyum pun tak boleh. lelangit aku pun sakit, rasa macam kurang minum air sangat-sangat. aku dah sapu losyen, minyak zaitun, pakai lipbalm tapi dia still cenggitu. aku tak tau nak buat apa lagi. sakit...

time makan, aku panaskan nasi dan tambah banyak air supaya dia jadi bubur. banyak jugak aku makan tadi, sebab aku tensyen. lelangit aku sakit bila aku makan epal yang crunchy tu tapi bila makan nasi dia oke.

sambil makan aku tengok tv. mula-mula rasa macam nak tutup je tv tu sebab macam memekak, tapi x pelah aku biarkan je dia terbukak. rancangan domestic blitz. dalam rancangan ni, satu keluarga dipilih untuk ditolong. keluarga ni selalunya keluarga yang baik, banyak tolong masyarakat dan sekarang sedang hadapi masalah tapi diorang tak mintak apa-apa sebagai balasan; mereka cuba hadapinya semampu mereka. jadi orang-orang dari rancangan domestic blitz ni datang ke rumah diorang, tolong renovate dan elokkan rumah diorang supaya diorang happy walaupun sedang dalam masalah. sementara tu family tu diberi cuti beberapa hari ke gold coast untuk bercuti, berehat and to take some time off.

dalam rancangan kali ni, suami isteri tu banyak tolong masyarakat; mereka bertugas sebagai fireman dan penyelamat. si suami dah diagnosed with cancer stage 3 dan terpaksa jalani pembedahan. dia selamat tapi sekarang mereka hadapi masalah kewangan dan si suami masih dalam recovery jadi tak dapat kerja. tapi mereka lakukan apa yang termampu; tak merungut dan si isteri sentiasa di sisi suaminya, teruskan kerja, teruskan bantu orang lain dan jaga anak-anak walaupun hadapi masalah macam tu. even father in-law dan kawan-kawan mereka puji sikap mereka yang tabah tu.

melihat tu aku rasa sebak. kenapa senang sangat aku jadi tak bersyukur. masalah orang lain lebih besar tapi diorang masih dapat bersabar.

entah lah. selalu bila aku fikirkan tentang masa depan dan di mana aku berdiri dan dengan segala kemungkinan yang boleh berlaku aku jadi takut. being afraid to love and being afraid to get hurt. having very high expectations. thinking of what i might have done wrong and puzzling about what i havent done to make everything okay. sometimes everything got so messed up and i feel as if life is so hard and there's no one that i can tell about it.

yeah. jadi kadang-kadang Allah ingatkan kita balik, usah sedih-sedih. buat baik pada orang tanpa harapkan balasan dan insyaAllah Dia akan tolong kita. buat kerja kita sungguh-sungguh dan sabar, sabar dan sabar, insyaAllah Dia akan perkenankan doa kita di waktu kita tak sangka dan ketika kita sangat memerlukannya. buat baik dibalas baik, kan. Allah dah pesan itu dan Dia maksudkannya sungguh-sungguh. Allah maha pengasih lagi maha penyayang.

ameen.

4 comments:

mostlyepiphanies said...

sambil tu aku rasa kalau ada orang cuba nak bagi aku nasihat time tu, eg 'doa banyak2 nanti ade lah mood balik/relax lah nanti sume akan oke/tak best lah sedih-sedih camni' pasti aku akan tampar muka dia. jangan kacau aku time ni!


so true. We know people mean well and all, but during these fleeting moments of weakness, we crumble and cave in hostility or exhaustion or frustration.

After all, we can't help but be human.

akira said...

yep, we are all human. and sometimes things easy said do not mean easy done.

people always tend to forget, that every problem worth solved are first suffered. and we should always allow some time for mistakes. the most important thing of all, is to not giving up, aite?

after all, we can't help but be human. :)

Lexy Rollo said...

thanks makcik,

assignment questions aku banyak guna buku teks.aku ade buku teks second hand aje,so banyak soalan2 dlm buku text baru xde dalam buku teks lama.

aku cari buku teks baru dekat library pon,semua dah habis(tak byk pon buku teks baru,ade 3).

aku tension fikir mcm mane nak siapkan assignment kalo separuh soalan-soalan dia aku x dapat.

and time aku tension2 tu aku blog-hop sampai la ke blog ko.pastu bace plak post ni.

Memang Allah nak remind aku macam Dia remind ko waktu tgk domestic blitz tu kot.hehehe

tho xdela relevan sgt masalah aku dgn citer domestic blitz tuh.hahaha.tp aku rase kalau nak compare masalah aku yg picisan ni dengan masalah org2 laen memang ape la sgt masalah aku ni.

and macam ko rasa,agaknya Allah nak cakap,jangan sedih2.Mesti ade punye cara nak selesaikan masalah.

panjang sungguh aku melalut.Ok la.aku nak sambung balik belaja.
Arigato ne~.

akira said...

hehe.

sama-sama, makcik~~