Friday 25 July 2008

transisi zaman

semakin jarang aku menulis ek. entah lah.

membaca blog afifah membuatkan aku berfikir tentang sesuatu. sama juga bila aku chat ngan maksu tentang wardah.

transisi zaman.

i never wonder myself writing a blog while i was only form 3. internet pun suatu yang hampir sangat asing pada aku. tapi serentak dengan kemasukan ke kolej, semua exposure tu macam blooming dengan pantas seiringan dengan attachment aku dengan teknologi ini.

iya, aku seorang yang sukakan teknologi dan selalu sangat cemburu dengan orang-orang yang pandai sesuatu yang aku suka lebih dari aku. itu antara suatu inspirasi pencabar yang membuatkan aku explore dengan lebih banyak dan belajar dengan lebih bersungguh-sungguh tentang apa yang aku suka.

maka melihatkan betapa budak2 sekarang yang punya exposure, dalam kes ni exposure yang positive, constructive and beneficial tentang teknologi, membuatkan aku cemburu dengan mereka. jika aku yang mula dapat exposure pada umur 17 tahun pun mampu buat sebanyak ini dengan teknologi (punya blog yang ada kredibiliti, popular di friendster [ehem ehem], connected to lots of different people and mindsets, and learn so so much from this technology) inikan pula budak-budak sekarang yang peroleh exposure yang lebih banyak lebih awal.

jadi bila maksu khabarkan tentang anak perempuan sulungnya wardah yang sebijik pemikiran dan perangai macam aku (sekarang umurnya 9 tahun) dan dia kata 'doa-doa wardah jadi macam qilah..' aku diam sekejap dan berfikir 'hmm..mungkin dia akan jadi lebih baik..dan akulah yang perlu jadi macam dia..kene usahakan untuk explore dan belajar lebih banyak, berfikir dan merasa lebih banyak dan berusaha lebih sungguh-sungguh..'

hehe. kan aku dah kata aku cemburu.

p/s: selamat menyambut hari jumaat.

No comments: