Tuesday 30 December 2008

PMR

Ia adalah hari yang menyeronokkan.

Namun lain dari pagi biasa aku bangun lambat dengan rasa kekurangan sesuatu. Mungkin kerana malam tadi aku tidur agak lambat. Sudah dua hari begini. Sambil merenung tangan kanan dan kiri yang berbintik merah. Empat bintik semuanya, kalau aku letakkan kedua-dua tanganku sebelah menyebelah seakan-akan membentuk buruj segi empat. Ah, apalah. Aku kan kuat, sakit apanya.

Aisyah pun bangun lambat. Semalam dia tak makan. Cuak menunggu result, sampai berjangkit pada aku. Tapi pagi ni dia masih bangun lambat. Aku mandi dulu dan kejutkan dia. Sebab katanya result keluar pukul dua petang. Masih ada masa untuk bangun lambat. Aku sengih aje. Bertuah punya budak.

Tapi kalau ikutkan sekolah aku, pukul 10 pagi result dah keluar. Makanya aku berjaya desak dia supaya keluar awal. Kalau betul result keluar pukul dua, sementara tu boleh singgah cyber café sekejap. Mama pun dah tau perangai aku yang suka ambil kesempatan. Well, mana-mana yang boleh, kata aku. Jadi pukul 12 tengahari lebih kurang, kami keluar ke sekolah.

Dan seperti yang sudah dijangka, result keluar pukul 2 petang. Lepas berjumpa dengan beberapa orang cikgu dan kawan-kawan aisyah kami ke cyber café. Sempat kawan-kawan pakwe aisyah (ehem ehem) mengusik dia sebelum kami keluar dari sekolah.

Dalam dua lebih kami ke sekolah semula. Setepatnya hampir pukul 3 petang. Selepas aku check semua email dan websites dan account status dan buatkan Friendster untuk aisyah. Aku katakan pada dia, kan senang kalau semua result boleh disemak online. Jimat petrol, masa dan air liur. Sekolah mesia kolot. Haha. Dia kata aku gila, mana boleh macam tu.

Masa ambil result, ramai yang dah balik rumah. Cikgu aisyah main teka-teki dengan dia sebelum bagitau yang dia dapat 8A dan katakan yang dia sayangkan aisyah. ‘I love u’, kata cikgunya. Fuhh, romantik. Aku pun nak gitu gak. Haha. Tapi macam biasa, bila aku katakan yang aku ni kakaknya mereka rata-rata tak percaya. Kecik lah, nampak muda lah, sempoi lah. Emm, iye aku memang comel. Hehe.

Balik dari sekolah kami singgah kedai sebab mama suruh beli ikan, ayam dan sayur. Ayam tak ada. Petang-petang macam ni biasanya ayam memang dah habis. Aku belanja aisyah vanilla coke yang dia suka, kemudian ajak makan kat isma tapi dia tak nak pulak. Katanya maybe mama nak masak kat rumah. Aku kata okay.

On the way balik kami lalu jalan kecil dekat taman perumahan. Aku katakan pada dia yang aku nak menjerit. Dia kata kalau pergi ke air terjun kem pelekai, akan lalu jalan kecil yang sekelilingnya tasik, best kalau nak menjerit. Aku senyum dan duga-duga berani sendiri bila nampak tasik, kemudian aku kata pada dia aku betul-betul mau jerit. Dia kata nak jerit apa..??

‘Adik aku dapat 8A woiiiii…!!!!’ Aku jerit dua kali.

‘Aku dapat 8A woiii….!!!’

‘Aku memang pandai woiii…!!!’

Haha.

‘Aisyah perasan woiiii…!!!’ Mana boleh aku bagi can pada dia.

Kemudian kami gelak sama-sama, sampai rumah. Aku teringin nak tau, berapa orang yang dengar kami menjerit. Hehe.

1 comment:

Nalajas said...

comel sungguh adik beradik ni :D