Sunday 6 May 2007

konflik

tak salah bermula dengan konflik.
bahkan, konflik itu sebenarnya positif.
Nabi tersayang pun bermula dengan konflik.
kalau kita kekal dalam zon selesa,
tak ada apa yang gusar di hati,
tak ada apa yang memeningkan kepala.
bila ada konflik,barulah si otak ligat berfikir.
kenapa?
bagaimana?
apakah yang sebenarnya...???
barulah rasa terhimpit.
makan teringat.
tidur termimpi.
macam volcano.
dari dalam perut bumi,
magma yang selesa di bahagian mantel,
bila pressure dalam bumi berubah (berkurang) akibat ada 'ruang' yang dibuka dari bahagian kerak atau lithosphere,
ketumpatan magma berkurang;
lalu mula bergerak ke atas.
semakin dekat dengan permukaan bumi,
kalau banyak gases at the beginning,
and viscosity (ketumpatan) magma itu tinggi,
maka banyak gases yang akan terperangkap dalam magma,
dan akhirnya meletus,
sebagai volcanic eruption.
suatu hari pasti akan termuntah keluar jugak.

sama jugak dengan konflik dalam jiwa.
terlalu banyak si akal berfikir dan menilai.
salahkah aku?
jahatkah aku?
kenapa aku rasa begini?
kenapa sebenarnya sampai jadi begini?
apakah yang SEBENARNYA???

bagi sesiapa yang rasa begini,
tahniah saya ucapkan.
sesungguhnya,
Allah sangat2 sayangkan anda.

ceritanya panjang.
jalannya berliku-liku.
kalau tersalah, kaki mungkin terseliuh dan terjatuh lalu luka.
sakit, perit, tangis.
macam tak pernah berakhir.
penat yang amat sangat.
ya, saya rasa saya faham.
sebab saya juga pernah melalui semua itu.
dan saya mungkin tak ada segala penyelesaian terhadap masalah anda (chewah skema la pulak)

tapi
satu je saya pesan
tak kira siapa pun anda
jahat ke,
baik ke, (ohh perasannye)
miskin ke,
kaya ke,
ramai adik-beradik ke,
anak tunggal kesepian ke,
bohsia ke,
bohjan ke,
penagih dadah ke,
pembunuh hatta perogol wanita sekalipun (ya Allah, jauhkan kami dari golongan ini...jujur aku takuuuttt...!!!)
ingatlah

semua tu
hanya tanggapan manusia terhadap anda.
tak ada manusia yang layak menghukum anda
setiap yang terdetik dalam hati anda
hanya Allah yang tahu.
cubalah anda bercerita pada sesiapa pun,
anda takkan dapat buat orang itu betul2 memahami.
sebabnye senang aje.
mereka bukan anda.
tak ada siapa dapat judge anda.
hanya Allah sahaja.
sebab Dia yang cipta anda,
maka dia tahu setiap apa yang anda ada.
otak anda,
hati anda,
tangan anda,
kaki anda,
jantung dan limpa anda,
rasa sedih anda,
rasa bersalah anda,
rasa pilu dan gembira anda.
without exception.
tanpa pengecualian.

dan
dan
dan
siapa yang datangkan konflik tu pada anda?
saya?
kawan anda?
orang yang berdakwah pada anda?
mak anda?
ayah anda?
anda sendiri?
tidak...Dia, Allah
si Pencipta anda.

kalau nak ubat, pergilah mintak pada Dia.
macam mana nak mintak?
kalau nak mintak sesuatu dari saya,
mungkin anda boleh telefon saya,
atau pergi rumah saya,
atau kita boleh setkan satu date pastu kita berjumpa (bahaya nie..)
tapi kalau Allah?
nak jumpa masa bila ek?
bila ek?

ya...semua pandai2 nie...
betol, betol...
masa sembahyang.
masa tu,
mengadulah dengan jujur terhadap Allah.
berterus-terang.
baik ke kita,
jahat ke kita,
kita tetap hamba Allah,
hamba Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang.
adukan konflik jiwa kita pada Dia.
sebab Dia yang datangkan,
Dia juga yang dapat membawanya pergi.
DEKATKAN diri dengan Dia.
macam mana nak dekatkan diri dengan Allah?
melalui kata-kataNya- alQuran.
anda faham alQuran?
kita faham alQuran?
kita TAHU sunnah?
apa hadis pertama?
apa hadis ke 36 dalam hadis 40?
apa surah ke 73?
apa summary surah addhuha?
apa mesej Allah dalam surah al-ahzab???

nak tahu macam mana nak settle masalah kita,
baik kecil mahupun besar,
adalah melalui alQuran dan sunnah ni.
ustaz saya pernah pesan,
'apa-apa masalah pun kena selesai ikut cara agama'
kalau kita tak faham apa itu agama, maksudnya masalah kita takkan selesai.
tak kiralah pandai macam mana pun kita.
tak kiralah betapa kaya pun kita.
tak kiralah berapa ramai kawan yang kita ada.
selagi tak balik pada agama,pada ISLAM,masalah kita takkan selesai.

ini kesilapan ramai parents dan remaja sekarang.
bila hadapi masalah tak selesai ikut cara agama.
saya tak kata mesti ada phD dalam bidang syariah baru boleh cakap pasal agama,
tapi kalau dalam diri sendiri tak percaya pada Allah serta tak yakin dengan Dia dan anggap kita boleh hidup tanpa Dia,
inikan lagi nak dalami islam.
basic tu sendiri tak kukuh,
sebab malas nak berfikir,
tak mahu susah2.
ini stigma masyarakat sekarang.
tak mahu kenal dan faham islam.
kemudian cari-cari salah islam.
prejudis!

maaf, saya memberatkan anda.
tapi kita mesti berfikir.
kenapa kita ada di sini sekarang, pada waktu ini dan tempat ini.
kalau saya tanya anda,
anda siapa?
mungkin anda jawab,
saya orang ipoh,
saya orang melayu,
saya pelajar di australia,
saya orang jawa,
saya orang pasir mas,
orang pasir puteh,
dan...err...banyak lagi.

kalau saya tanya anda,
apa sejarah anda?
pernah ke orang ipoh kuasai baitulmaqdis?
pernah ke orang melayu kuasai 2/3 dunia?
ada orang pasir puteh, pasir mas yang takluk syria?
buka kota constantinople?
habis tu, apa ada pada identiti anda?
anda ni siapa sebenarnya?
halimunan ek...

konflik.
konflik lagi.
arrgghhh...asyik2 konflik!
berterabur bersepah bercampur baur semuanya dalam jiwa.
anda kenal siapa diri anda,
tapi anda taknak mengaku.
anda tahu siapa Tuhan anda,
tapi anda diam-diamkan.
astaghfirullah...Allah jauhkan kami dari azabMu!

saya hanya mahu trigger minds anda,
buat darah dalam otak anda mengalir cepat sedikit.
kalau ada konflik,
pulang pada Tuhan,
pada Allah.
itu fokus saya.
sebab saya dah rasa,
sebenarnya Allah sangat sayangkan saya.
saya tak malu sebab pernah ada konflik ini.
tak macam sesetengah orang yang bertuah sebab asas didikan agama mak bapak dah tanam sejak kecik.
tak macam saya.
tapi tak apa.
ada hikmahnya Allah tentukan macam ni.
saya akan terus belajar.

ya Allah, ampunkan dosa2 kami, ikhlaskan amalan2 kami, tunjukkan kami ke jalan yang lurus, ameen...

1 comment:

fatimah munirah mior habidin said...

saye pun ade persoalan2 camtu dlu..tp alhamdulillah. jwpn nya adlh ALLAH SWT