Monday 15 October 2007

latif mohaideen tu...

akhirnya aku sampai juga ke rumah abang nan dan kak su. jumpa dengan along, ika, faiz. sebuah keluarga yang baik.

aku memang mahu ke rumah abang nan. sebab tahun depan dia sudah pulang ke malaysia, dan dia dah lama mengajak ke rumah dia. jadi aku ke rumahnya dengan kak yus.

kak su memang pandai masak. aku tambah laksa penangnya sekali dan makan banyak kuih raya juga. ini antara perkara paling best tentang raya di aussie- aku dapat makan kuih raya, sebab aku ingatkan aku takkan dapat kuih raya kat sini. sayangnya kat sini tak ada lemang sebab tak ada buluh. soredemo, raya di rumah abang nan memang macam raya di malaysia. sebab orang-orangnya yang peramah dan suasananya yang happening, buat aku berasa seperti aku di kampung. tambah lagi, anak-anak abang nan dan kak su mesra; rasa macam adik-beradik sendiri. terutamanya ika, yang banyak bertanya itu ini dan sikapnya amat pleasant.

dan lagi, aku tak sangka berjumpa dengan latif mohaideen, adik razak mohaideen di sini. dia datang beraya dengan isterinya kak aida dan anak-anaknya aiman dan arif. memang mulanya tak sangka langsung yang aku dapat bersembang dengan seorang producer filem terkenal. aku tak adalah minat sangat cerita-cerita pembikinan mereka adik-beradik, tapi aku suka berjumpa dengan orang-orang yang dah mengenal dunia. sebab banyak yang aku dah belajar dan banyak teori yang aku dah garap boleh aku clarifykan dengan mereka.

dia dapat kal dari abangnya tadi, memberitahu filem 'otai' dapat untung 1 juta dalam masa sehari selepas release di pawagam. mereka target dapat 4 juta dalam masa 2 minggu, jadi 1 juta pada hari pertama ialah suatu yang impressive, kan?

kak aida sedang ambil phD di uni yang sama dengan aku. aku rasa sebab itu suaminya ada di sini. kemudian, dia bersembang tentang hidup, tentang anak yatim. inilah part yang aku suka, sebab ia related dengan aku.

dia cerita, masa umur dia 8 tahun dulu, dia bersama kawan-kawannya pergi mengintai orang cina sedang shooting. tiba-tiba mereka kena simbah dengan air panas. dia kata benda-benda macam tulah yang menghasilkan apa yang dia dapat capai sekarang. 'because we started from the ground-bottom. kita tahu macam mana rasa susah, itu mengajar kita untuk be brave to face the future. you girls yang dapat ke oversea, bertuah sebab dapat rasa susah sendiri hidup di negara orang. you are one step further than any local graduate di malaysia, because you have the exposure.'

teori ni aku dah fikirkan sejak aku di sekolah menengah lagi. yang membezakan kami budak-budak sbp dan sekolah harian, ialah exposurenya. dan sekarang pun sama- yang membezakan antara kami dengan budak-budak yang tak fly, ialah exposurenya. pengalaman, ajar kita makna hidup.

'that's why i work my ass now. i dont want my children to have the same experiences that i had, i want the best for them. without forgetting the past.'

itu penting. itu sangat penting. 'i agree. some people can suddenly change and forget about their past...i cannot accept that.'

'and you have to speak up. macam khair jamaludin dulu, bila mahathir datang uk, dia terus serang mahathir dalam conference- kenapa penjarakan anwar? sampai mahathir sent guards to watch over him- 'budak ni kena jaga.' kemudian, balik malaysia, langgar kereta anak perempuan mahathir, bercinta dan kahwin. that was all a strategy. sekarang tengoklah dia siapa. menantu mahathir, antara orang paling kaya di malaysia.'

kami tergamam.

'but you dont have to go to that extend.' kami semua gelak.

yang menariknya, selepas itu dia bersembang tentang kebajikan anak yatim. situasi semasa, bagaimana antara caring centre tu boleh jadi pusat bisnes dan sebagainya. maka aku utarakan tentang keadaan di sebuah negeri di mana, mama aku cuba minta bantuan pusat zakat, tapi sebab kuota hanyalah untuk yang berpendapatan RM500 ke bawah, jadi keluarga kami tak dapat bantuan walaupun masuk golongan asnaf. padahal sepatutnya mereka check pendapatan perkapita, baru dikira adil.

abang latif kata, sepatutnnya kuota tu direview balik, sebab sekarang ni tak jumpa lagi orang yang berpendapatan bawah RM500. walaupun ada tapi cuma sedikit. kiranya key point di sini ialah kuota tu sepatutnya dinaikkan.

dia sedang dalam planning salurkan hasil pendapatannya ke arah kebajikan anak yatim. cuma dia belum jumpa seorang yang boleh jadi care taker.

pada pandangan aku, ke arah membasmi kemiskinan terutamanya di kalangan kami anak yatim- perjalanannya masih jauh.

sebab ada beberapa perkara yang harus berlaku.

1. projek seragam dan terancang di peringkat kebangsaan
2. kesedaran optimum di kalangan rakyat
3. naik taraf ekonomi
4. perubahan mentaliti. perubahan mentaliti.
5. kesedaran tentang pentingnya ilmu pengetahuan. kesedaran tentang pentingnya ilmu pengetahuan. kesedaran tentang pentingnya ilmu pengetahuan.
6. perubahan dari terlalu menumpukan perhatian kepada utopia dan perkara-perkara mimpi sampai terlupa situasi realiti. sebab kadang-kadang fokus itu kurang tepat dalam menyelesaikan masalah. (ini juga applicable pada situasi lain)

dan diskusi ini membuatkan aku berasa aku semakin dekat dengan rumah. semakin dekat. semakin rindu.

sebelum pulang, abang latif pesan, "well girls, best of luck in your studies. yang lepas tu biarlah lepas, yang sekarang ni usahakan untuk masa depan. tapi jangan lupa tentang yang lepas. sebab tulah yang menjadikan siapa kita hari ini. and remember to speak up your mind. keep in touch."

No comments: