Thursday 11 October 2007

abang kata umat islam kena kahwin. taklah, semua orang pun kena kahwin apa. sebab...

walaupun aku selalu tak hadir kelas, tetapi ada perkara penting yang aku belajar dari ges1050 ni sebenarnya.

aku sedang mencari artikel tentang ageing population di jepun, sebab aku mahu dapatkan statistik tentang peratus penduduknya yang berumur 65 tahun dan ke atas.

mula-mula aku fikir, "tak sangka, panjang umur juga boleh jadi suatu bala", tapi kemudian aku recall balek, dan aku figured out yang ada suatu lagi faktor penting yang menyumbang kepada *masalah ageing population ini.

*masalah ageing population= semakin ramai orang tua (higher life expectancy a.k.a. panjang umur) dan dalam masa yang sama semakin sikit orang muda (sebab perempuan lambat kahwin, kalau kahwin pun tidak produktif, maka anak tak ramai)

sebab apa ia boleh jadi bencana?

1. semakin ramai orang tua= semakin ramai penduduk yang tak boleh sumbang apa-apa= semakin banyak beban negara= cukai naik= pencen naik= taraf hidup makin merudum= rakyat jadi susah= tak boleh nak salahkan sesiapa= kesiann

2. tak ramai orang muda= takdak sapa nak jaga orang tua= takdak sapa nak kerja= macam mana dengan ekonomi negara..? macam mana dengan bonus akhir tahun? macam mana dengan scholarships? RMT?

selalu manusia jarang fikir pasal benda-benda yang dia dapat free. dan tak pernah fikir macam mana dia boleh layak hidup dengan begitu senang.

masalah ni banyak jadi di negara-negara maju- US, Australia, Jepun, UK.

kemudian aku fikir seperti mahu salahkan perempuan pula. sebab tak mahu kahwin. sebab tak mahu dapat ramai anak. sebab fikir yang anak itu beban. (selingan: anak dalam islam pembawa rezeki)

sebab apa anak itu beban? sebab di Jepun, kos mengandung, lahirkan anak, sekolahkan anak, didik anak sampai belajar tinggi-tinggi semuanya kena tanggung sendiri. sebab semuanya bukan free. dalam budaya Jepun pula, lelaki tidak terlibat dalam soal penjagaan anak. 40% tak pernah tukar lampin atau tidurkan anak. (selingan: nabi sayang sama-sama jaga anak, sama-sama buat kerja rumah)

jadi rupa-rupanya bukan salah perempuan yang sengaja tak mahu kahwin. tapi sebab memang susah sekarang kalau mahu besarkan anak. kos amat tinggi. sebab orang semua fikir anak ramai itu beban. semua kena bayar. sepertinya "disebabkan bilangan budak kecik yang ramai tapi tak mampu sumbang apa-apa untuk negara semakin bertambah, mari kita kurangkan dengan kenakan pelbagai kos untuk bayar khidmat besarkan anak -kerajaan Jepun, tahun 1970-an-" (selingan: anak dalam islam pembawa rahmat)

syabas. lihatlah sekarang. siapa mahu jaga kamu bila kamu sudah tua?

tapi aku faham. kalau aku beritahu kamu yang anak itu pembawa rahmat 30 tahun lepas, kamu mesti mahu minta bukti tentangnya. sebab.

kamu tak percaya.

nota penting: isi ini amat lemah. ia hanya berada di taraf draf sahaja. sebab ini adalah lintasan pemikiran aku yang terlalu cetek, aku garap dengan sumber yang sangat terhad. dan skop yang aku ambil sangat limited, terlalu banyak faktor yang aku tinggalkan atau tidak tahu. tujuan aku menulis, ialah untuk visualize apa yang aku fikir. mungkin dalam 10-15 tahun akan datang, bila aku baca balik tulisan aku ini, ada beberapa ayat yang aku akan pangkah dan tolak habis-habisan dan gantikan dengan yang baru. jadi, isi ini hanya baik untuk jadi trigger, bukan hujah utama. pun begitu, aku mahu mengangkatnya sebagai salah satu permulaan yang baik, untuk aku lebih mengenal dunia. suatu kegemaranku.

No comments: