Thursday 11 October 2007

entri ini mungkin tiada kaitan langsung dengan anda. sekian

aku tengok friendster kawan-kawan aku. yang perempuan.

aku tengok friendster orang-orang lain yang bukan kawan aku. tetapi perempuan.

aku tengok gambar-gambar mereka.

mereka tangkap gambar dengan bunga-bunga kuning, merah, biru, hijau(?), oren dan sebagainya.

mereka tangkap gambar ramai-ramai di restoran serba mewah, makan berbuka puasa bersama rakan-rakan.

mereka tangkap gambar bersama teddy bears.

mereka tangkap gambar dengan memakai baju pink, selipar pink, tudung pink (bagi yang bertudung).

mereka tangkap gambar di pantai, kadang-kadang seorangan, kadang-kadang berteman, kadang-kadang berpegangan tangan.

mereka tangkap gambar di rumah mereka yang berhias indah, langsir beli di kamdar harga separuh dari harga sofa empuk tempat mereka duduk (aku teka jer..)

dengan berbagai-bagai posing.

itu apa yang aku nampak (dan apa yang mereka tunjuk. bukan salah aku kalau ada sesiapa tak suka, sebab itu realiti. walaupun bukan keseluruhan realiti, tapi sebahagian dari realiti. dan ia memang benar)

dari sudut aku, sudut yang aku tonjolkan sedikit berbeza.

aku lihat friendster aku.

aku lihat gambar-gambar aku.

aku tangkap gambar awan. (gambar aku di pagar uni belum lagi aku ambil- sebagai rekod, mama sudah lama sound sebab dia nak tengok gambar uni, bukan gambar awan)

aku tangkap gambar fosil-fosil aku.

aku tangkap gambar batu. (hanya signifikan bagi segolongan yang faham)

aku tangkap gambar kerusi. (aku memang suka kerusi. maaf)

aku tangkap gambar kasut. (salah satu kegilaan aku)

dan ada sedikit gambar aku, kadang-kadang seorang dan kadang-kadang ramai-ramai (aku juga mahu buktikan yang aku comel, ok) tapi selalunya ia beroccasion, bukan secara tiba-tiba gambar itu muncul dengan berlatarkan pintu tandas, hanya kerana cermin di sana besar dan boleh muat seluruh tubuh dari kepala hingga ke pinggang, ada cermin yang boleh nampak sampai ke kaki.

baiklah. itu adalah apa yang aku tonjolkan. (kamu orang boleh tonjolkan apa sahaja, aku juga boleh tonjolkan apa sahaja, ia berkadar dengan tahap malu kamu dan aku)

dan tiba-tiba soalan yang aku tanyakan pada diri sendiri ialah,

"mama, nanti qilah dapat kahwin ke idak?"

nota: tentu pasti aku tak tanya pada mama aku. nanti dia akan kata "pergilah nak kahwin sangat". dan tentu pastinya aku tak tanya abang aku. nanti dia kata (sebab dia jauh) "hang memang tak malu" dengan penuh seringai atau dia (kalau dia dekat) lempang aku dengan buku nota kulit keras A4 cover hijau, dan sedikit pun dia takkan menyesal sebab buat begitu. dan akhirnya soalan aku bukan terjawab pun. korang yang letak gambar-gambar begitu, akan dapat kahwinkah? entahlah, aku pun tak tahu. tapi aku mau doakan korang dan aku bahagia dan ceria selalu. selamat hari raya sekali lagi!

No comments: