Tuesday 16 October 2007

magik 1 syawal 1428H

pertama kali aku beraya di aussie.

aku rindu malaysia, rindu semua. dan lagi, aku tak sihat. ape-ape jek laa aqilah ni.

soredemo- selepas solat sunat, dengar khutbah raya, makan-makan, jumpa-jumpa dan salam-salam, aku, kak kery dengan budak Y (sory aku tak ingat nama) balik ke halls. kak kery dan budak itu jalan mendahului aku, sebab aku nak kal umah. nak cakap dengan mama, wish raya, mintak maaf. on the way, ada seorang omputih tegur kami bertiga, "you are muslims, right?" dia bawak basikal. seorang labour. kami berhenti; aku masih bercakap dengan mama di telefon. pasal raya, pasal dr muszaphar.

07:23- length masa yang aku bercakap dengan mama. dan mereka- omputih itu (mr X sebab aku tak tahu nama dia sampai sekarang), kak kery dan Y masih di situ. ada perbualan yang sangat rancak rupanya. antara kak kery dan mr X. Y nampaknya diam. memerhati.

(dari sini, semua yang aku tuliskan adalah approximation, sebab aku tak ingat sebijik-sebijik kata-kata yang kami cakapkan)

Kisah ini mengingatkan aku yang selepas aku reread article abang, aku terbayangkan nancy. Aku terbayangkan chow dan jiva. Entah bila agaknya, Allah akan beri aku peluang untuk kongsikan islam dengan orang non-muslim yang aku kenal.

WOMEN VS MEN

ayat pertama yang aku dengar dari lelaki itu ialah "you as women, your strength is words, and for us men our strength is our muscles and physical. in our society, a woman cannot attack a man with words, and a man cannot punch a woman. because you might say something today to a man and 6 weeks later, he is still hurt. but you can punch us and we'll giggle, because you cannot punch very hard. the same goes for us." aku rasa ayat ini ialah untuk mengingatkan kami yang kami perlu menjaga lidah bila bercakap dengannya. dan sebenarnya, ayat ini mengingatkan aku pada orang-orang kesayanganku yang lelaki- serasa ingin meminta maaf. tapi kalau aku buat karang aku dimarahnya pulak. sorewa, aku hanya be positive aje lah. hehe

lelaki ini dibesarkan sebagai kristian. kebanyakan dari diskusi kami ialah perkongsian. sebab dia banyak mengkaji, banyak membaca, cumanya sayang sekali, dia banyak mendengar perkara-perkara yang negatif tentang islam. jadi dia mahu bertanya, untuk mendapatkan clarification. sebab dia positif yang Tuhan itu baik. syukurlah, dia mahu berfikir. itu yang penting.

KIBLAT

mula-mula dia bangkitkan soal kiblat. kan pernah sekali, kiblat kita bertukar dari masjidilaqsa ke kaabah? dia persoalkan isu itu.

dia kata yang Tuhan orang yahudi dengan orang islam adalah sama. benar, sebab kita sama-sama pegang agama samawi.

dia kata, "maka masjidilaqsa adalah tempat penting bagi Tuhan yahudi dan islam." benar.

kemudian dia kata, "tapi cuba lihat. bila Tuhan suruh umat islam berpindah kiblat dari masjidilaqsa ke kaabah, memanglah umat islam menghadap kaabah, tapi umat islam MEMBELAKANGKAN masjidilaqsa (rujuk peta dunia). jika benar Tuhan umat islam dan yahudi adalah sama, kenapa mesti Dia suruh membelakangkan kiblat yang dahulunya Dia suruh hadap?"

di sini dia dapat interpretasi yang salah. maka kami jelaskan, sebenarnya kisah ni Allah dah cakap dalam AQ. Allah tegaskan, tak kiralah di mana-mana pun kita menghadap, tempat itu bukan soal utama sebenarnya. sebab Dia ada di mana-mana sahaja, tak perlukan tempat spesifik. kiblat itu tujuan utamanya sebagai syiar penyatuan umat.

ADA APA DENGAN ISLAM

dia perhatikan ada banyak persamaan antara kristian dan islam, dan dia bangkitkan; kenapa kristian itu salah dan islam itu betul? kenapa Allah kata Dia lindungi AQ dari sebarang perubahan tapi tak lindungi Bible (Injil)? padahal ayat terakhir dalam Bible (yang mereka ada sekarang) bermaksud sesiapa yang ubah walau satu ayat pun dari kitab Injil akan diazab teruk nanti.

kemudian kami kata "but that doesnt mean that they didnt change it, right?" sebab mengikut kefahaman kita, kristian asal yang dibawa oleh nabi Isa adalah benar, tapi kristian sekarang dah dicampuradukkan oleh penganutnya terutamanya paderi-paderi, untuk kepentingan mereka sendiri. dan sebab utama ialah Allah dah mansuhkan semua revelations nabi sebelum nabi Muhammad, lengkapkan islam dan iktiraf islam sebagai satu-satunya agama pilihanNya (rujuk AQ). sebab itu, kita patuh.

dia persoalkan "then how do you know? how do you know which one has been changed and which one is not? how do you know that God really protect only the Koran and not the Bible?"

kami tak sempat mencelah sebelum dia sambung, "you know, there was this archaeology discovered just recently, and they found a scroll of God's revelation dated back 900 years before any revelations were found. and there are three words from the scroll that (mengikut interpretasi mereka) is from the Bible. and each of the words are exactly the same as in today's Bible. this can be a prove that Bible has truly never changed."

kami jelaskan yang bukan keseluruhan kandungan Injil dah diselewengkan. tapi banyak bahagian dalam kristian sudah bercanggah dengan islam. sebab kami percaya Tuhan itu satu, nabi Isa bukan anak Tuhan, tiada konsep trinity dan tiada 'new testament' dan 'old testament'. (pada waktu ini aku bersyukur sebab kak kery ada. aku masih sangat jahil tentang kristian, dan kalau dia utarakan point tentang kristian, aku takkan dapat jelaskan perkara yang sebenar pada dia)

dia pun kata 'betul juga.' sebenarnya dia juga tak berapa setuju dengan sesetengah bahagian dalam agamanya. dia jelaskan yang dalam kristian ada kristian biasa (aku tak ingat nama spesifik) dan katolik. yang katolik inilah, katanya, tak kahwin, extreme dan macam-macam lagi. padahal ramai je paderi biasa kahwin dan berkeluarga. contoh lain, dalam Bible ada kata, jangan panggil sesiapa pun 'father', kecuali Tuhan dan ayah-ayah kandung mereka sendiri. tapi lihatlah, paderi-paderi mereka dipanggil 'father'. kemudian, mereka tak dibenarkan berdoa pada Mary (Mariam) tapi paderi mereka pesan "say Holy Mary 10 times and your sins will be forgiven". Kemudian dia persoalkan kenapa mesti Mary? ada apa dengan Mary? kalau benar dia ibu Nabi, kenapa tidak mereka pilih mana-mana je ibu nabi lain dan berdoa padanya?

kami tekun mendengar. dia sepertinya terlalu banyak yang ingin dikongsikan.

A BIG MISCONCEPTION

kemudian dia sambung, 'tapi kalau islam itu benar, kenapa mesti bom sana, bom sini? kenapa mesti bunuh orang dan bersengketa dengan orang lain? Tuhan yang sama, yang menjadikan seorang "islam" dan seorang "yahudi", menyuruh seorang "islam" membunuh "yahudi" yang Dia dah ciptakan itu? adakah Dia pernah kata "I dont like him because he is a bad boy, so you can kill him then." itukah sifat Tuhan?'

sekarang aku amat kasihan dengan dia. 'this is a big misconception in islam, and it doesnt only happen to non-muslims but for muslims as well...God is not like that. God never want us to do that.'

'yeah, that's what i believe...no one should be extreme. we should all live together happily.' dia sambung. aku faham. kalau aku jadi seperti dia juga, aku akan rasa sesak dan macam neraka. sebab aku tahu Allah itu baik, tapi bila ada orang yang mengaku islam dan cinta pada islam buat benda yang memang tak selari dengan sifat Tuhan yang maha pengasih dan maha penyayang, aku memang takkan boleh tidur. sebab aku akan rasa seperti semua yang aku percaya selama ini telah hancur.

'i may not know everything about my religion, and i may not know everything about Him. but i want to believe, that He's good. i want to believe that He's loving. and i want to believe that i can put my hope on Him.' dari hati aku.

'He loves everyone. He loves you.' itu antara rasa yang aku sangat ingin kongsikan dengan semua orang. sebab aku sendiri, bila ada orang beritahu yang Allah sangat sayang aku- adalah perkara yang paling melegakan dan menyenangkan. mengendurkan urat saraf dan meringankan air mata merembes. dan aku sangat bersyukur yang aku telah kongsikannya dengan lelaki itu.

AHLI NERAKA VS AHLI SYURGA

‘you see, this thing keeps bugging me and bugging me all the time. I see the world now, it isn't rainbow. I read the newspaper about a 2 year old kid who was found with bruises all over his body due to cigarettes. I have a 2 year old at home, and I cant understand why parents did that to their child. If God is really good, why does He let this? Is it true, that even before we were born, God has decided which one of us will go to heaven and which one of us will go to hell?’ soalan yang selalu bermain dalam kepala semua orang yang percayakan akhirat.

‘yes.’ Kak kery cakap.

‘but, we can change it. That’s why He let us live, now. To learn, to find Him, to work our path towards heaven.’ Aku sambung.

‘yeah, I believe so. We all have an opportunity to find which one is right and which one is wrong. That’s why I said that we should all live in peace. We should all sit together and discuss, which one is actually right. Look, I want to know if I am wrong, and I bet you guys want to know if you are wrong, right? If you are right, then everyone who are not muslims will be burnt in hell eventually, right? Man, I cant even stand the heat during Melbourne's summer. What makes you think I can stand heat in the hell?! I want to go to heaven.’ Benar. Sesangat-sangat.

Sayunya mendengar hasrat itu.

JUJUR DAN PERCAYA

‘as long as you are honest with Him, I am confident that you will find Him. You will definitely find Him.’ Suatu yang aku pasti dengan rahmat Dia.

‘yeah, that’s why I was thinking- I work as a labour almost all my life. Sometimes I just wonder how is it like to work building houses, and suddenly after some time, I got a job building houses, when actually I never told anyone that I want to work building houses. Then, I wondered how it is like to build a tennis court. And all of a sudden, I found myself building tennis court and get paid for that. I figured out that there must be someone who knows everything about me, eventhough I never tell anyone about it. And I guess they are God’s works. That’s why I believe that there’s nothing insane about talking to yourself, because actually you are talking to God. He is always listening.’

Wow. Magik Allah di depan mata aku.

‘once, I went to a bar, and a drunken lady came to me and said ‘I think I am drunk. I feel like vomitting.’ So I told her to get some fresh air outside, and she asked me to bring her out.’

‘I brought her out, and I could see everything in the dark- her clothes were all opened up from the top to her waist. I had very nice view- I could rape her there and then- no one was watching. But then I told myself, ‘just be a good boy, treat her well, because eventhough no one sees you, He is watching you’. So I helped her and I didn’t rape her.’

Dia jujur pada Tuhan.

‘the next thing I knew, she became my wife.’

‘eventhough she has left (mereka bercerai) but that is okay. Because now I can concentrate on finding God. I never thought that I already read 20 books on christianity and religion. Because when I was a boy, I thought books are only for dogs.’ Dia senyum, separuh gelak.

Aku menyampuk. “you know, the first revelation in the Koran is “iqra’” which means read.”

“yeah, the first revelation in the Bible was for us to seek for knowledge.” Dia sambung. Oh, betapa kongruen.

“I have been trying to ask about this to many people. But almost everytime I want to ask something, they thought that I wanted to offend them. no! I just want to clarify about these things. I cannot stop thinking about it.”

“you can go to any islamic council for explanations. But just bear in mind, that people are different. Apart from language barrier, some people think differently.” Kak kery.

"yeah, i know."

AQ DAN SUNNAH

“Oh ya, I was thinking about one thing- if you muslims follow the Koran, then why some people use what Muhammad’s sayings as their rule? Why then, we christians who follow jesus, are wrong? What is the difference?”

“in islam, we have two sources- the Koran and the sunnah. Sunnah is everything that Muhammad said, did- everything about him is called the sunnah. In the Koran, God orders us to do things, but it was Muhammad who showed us how to do things. And what Muhammad did, was all based from God, so the source is the same. Therefore, these two are always parallel to each other- they never contradicts each other. Both can be used as rules.”

Dia masih mendengar.

“We believe that Muhammad and Jesus are God’s prophets. But we do not believe that Jesus is the son of God. Thus we never pray to him; we only pray to Allah. That is the difference.”

Dia angguk, tanda faham.

SALAH FAHAM

“I heard this from the media, that Muhammad was kicked out from Mecca by his clan. Then, he moved to Medina and built a new home. But if he truly believed that Allah is there for him, why must he killed other people who were not muslims before he moved to Medina?”

Kami menggeleng-geleng kepala sepanjang ayat-ayatnya tu.

"we are very sorry to hear that, but you got it all wrong there. Muhammad was not kicked out, he was invited to become the leader of Medina. And he didn’t kill any people of hatred. That story is very wrong."

Kasihannya.

“yeah, that’s why- I heard all these stuffs all over the place and I don’t know where to get the correct information. I knew that God is good, so that’s why I cannot believe it when I saw some people, like muslims who do not act like one. Once I was in a train, I heard some muslim teenagers talking about killings of non-muslims somewhere, and they were so eager to join the killings. They said “I cant wait to bash them too!” and I was so sad- I don’t understand why must they do that. I believe that He never want us to fight among each other.”

“well, if you want to get some good and reliable books about Muhammad, we can give you a title of it. It is a very interesting book. Or you can have mine,” kak kery usulkan.

“no, thanks. Just give me the title and I will get it by myself. I want to work for it. I don’t want to rely on other people. if you work for it, then you deserve it, right? It is okay, I will find the book by myself. Just give me the details.”

Aku keluarkan pen dan kertas. Kami tuliskan tajuk dan kedai bukunya. Kagum, aku suka sifatnya yang gigih berusaha dan tak mengharapkan orang lain.

MAGIK DIA DI DEPAN MATA AKU

Dia teruskan cerita tentang magik hidupnya.

‘I go to church sometimes, do the prayers and stuffs. And when I saw the priest, he told me that I will become an evangelist. I said, wow! I am glad to hear that. I always wanted to become like jesus. I always wanted to be like abraham.’

Evangelist, dalam agama kristian ialah pejuang agama.

‘usually after the prayers, before everyone goes home, the priest will quickly touch each head and pat it gently while saying ‘new life.’ (seperti mendoakan setiap orang yang datang dapat kehidupan yang lebih baik) but when he came to me, his hand was shaking, and he looked at me and said, “extraordinary new life!”’

Aku tergamam. Biar betul mamat ni. Punyalah Allah sayang dia.

“I think, if you are honest, and you really want to find Him, you will eventually find Him. As long as you believe, you will be okay.’ aku rasa he deserves those words. dan aku sangat positif tentangnya. aku mungkin tak kenal dia lama, aku tak tahu pun nama dia. tapi, tapi. aku dapat rasakan, dia akan jumpa apa yang selama ni dia cari.

“I am glad to know that!” dia berkata dengan senyum gembira. “Looks like I am on the right track!”

Kemudian dia minta izin pergi, sebab dia ada kerja yang perlu diselesaikan. Kami juga harus terus, persiapan hari raya belum siap! Wawawa..

Bila aku lihat dia berlalu, aku sangat-sangat bersyukur. Wah, dia dah sangat dekat dengan Allah! Gembiranya aku dengar cerita dia. Bertuahnya dia. Dan bertuahnya Allah takdirkan dia pilih untuk bercakap dengan kami pada hari raya tahun ini.

Aku belajar 4 perkara penting dari dia- hadiah hari raya yang sangat-sangat bermakna-

ai (love),
nao (honest),
shinjiru (believe) dan
akiramenai (never lose hope).

Dan kemudian aku teringat tentang konsep kesaksian. Bagaimana Nabi sayang jadi saksi kita dan kita pula jadi saksi kepada manusia.

Aku mahu jadi saksi akan rahmat Dia. Sebagai seorang yang melihat, sekaligus membuktikan yang Allah tu memang maha pengasih dan maha penyayang. Sebab itu aku berdiri sekarang- sebagai saksi. Aku naik saksi tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Dan Allah itu memang, memang dan memang sangat-sangat pengasih dan penyayang.

Dr lyle, pernahkah engkau terfikir...?

2 comments:

aRie said...

hmm, menariknya. saye doakan org tu dpat hidayah. semoga die menjadi seorg muslim. ameen~

mostlyepiphanies said...

seronok!

Makes you reevaluate your faith kan? How some people try very hard in search for Allah.I mean we've been born in faith,yet we may not be the strongest, though we very well should;since we have it all along.

So I say astaghfirullah to that.

Hadiah hari Raya Allah buat kamu tu aqilah,menjadi saksi terhadap perjuangan hamba mencari Tuhan!Nak!