Sunday 13 January 2008

bila malam, kadang-kadang yang datang hanya cebisan

1. bagai melupakan sekejap yang lama-lama untuk sesuatu yang sekejap dan suka-suka, yang kadang-kadang langsung tiada kaitan, malah menyakitkan.

2. adakah kerana ia terlalu mudah dan tidak signifikan, atau kerana kamu sangat berani melakukannya?

3. seperti morita aku merasa sesuatu yang sama. ketika aku lihat lampu-lampu neon pada waktu malam pekat. mereka sangat terang, sehingga aku rasa inferior, sebab aku sunyi. sebab aku punya alasan untuk merindui. dan lagu yuzo hayashi itu macam jeritan aku, yang bila mana aku tidak memasangnya pun, aku masih boleh mendengarnya. jelas.

4. ada orang kata baik tak perlu ada pertemuan kalau ia berakhir dengan perpisahan. baiklah. kalau begitu, baik tak payah hidup kalau akhirnya kamu tetap mati. cis, alangkah tak matangnya pemikiran itu. ia membuatkan kamu dan kamu jadi penakut dan berhidup sialan sepanjang masa. apa kamu ingat Tuhan itu bersia-sia? sebab, bagi aku, sedikit-sedikit. Dia sedang makbulkan doa aku. satu, demi satu. walaupun pernah Dia tak makbulkan, tetap, Dia punya cara untuk gembirakan hati aku. kadang-kadang dengan hanya desiran angin.

5. berhidup seperti seniman agung, berfalsafah tentang hidup, berdebat tentang idealisme, tentang karya-karya pameran antarabangsa, mencipta lukisan-lukisan dan menghasilkan karya seni tiada bandingan, melahirkan perasaan melalui kanvas, kertas, pena, robot atau laporan kaji cuaca. kamu- bahagia? kamu- gembira? kimi wa nani shiteru?

6. aku bukan pencinta yang baik. dan selalu bila aku melihat kamu semua, aku akan nampak kelemahan-kelemahanku dalam bercinta. tapi semua itu tidak penting lagi. sebab aku, masih tak dapat berputus asa untuk mencintai. sehina mana pun aku, aku masih di sini.

2 comments:

Mesin Kata said...

cool lah!

anamunawwarah said...

morita?yuzo hayashi?
aah..
kegemaran aku juga seperti kamu:)