Saturday 7 June 2008

shuuji to hagu

kata shuuji, sunyi tu datang macam ombak. bila ombak memukul kesannya menusuk, tapi surutnya tak terasa. hilang tanpa pesan. sedar-sedar aje awan kepul-kepul itu sudah berlalu, sekarang tinggal langit kosong. entah ke mana awan itu, dia sendiri tak tau.

dan hagu walaupun dia di situ masih tak boleh buat apa-apa. kerana itu adalah dunia shuuji sendiri dengan orang yang dirinduinya. yang dah jauh, yang dah pergi selamanya.

benarlah, tak ada siapa boleh gantikan manusia lain. tapi hagu tetap di situ, sebagai dirinya sendiri. walaupun dia rasakan yang dia tak mampu pulangkan apa-apa pada shuuji, tapi. sebenarnya dia tak tau betapa dia sangat bermakna dalam hidup shuuji. dengan hagu, shuuji gembira semula. dan walaupun shuuji jarang katakannya, ia terlalu jelas bila hagu dan shuuji terasa terlalu janggal tanpa shuuji dan hagu.

namun, dilayan dengan lembut bukan alasan untuk menjadi lemah, kekuatan semasa bersama bukan alasan untuk tidak berdaya bila terpisah. teruskan semajunya dengan apa yang mampu.

kerana manusia itu cukup dengan apa yang ada pada dirinya sendiri, tak lebih dan tak kurang, untuk membahagiakan hidup seorang lain.

'shuu-chan wa kitto atashi no ame da...atashi no daiji na, daiji na hito.' (hanamoto hagumi, honey and clover the anime II, ep 11)

No comments: